Home » , , » Aku Anak Melaka

Aku Anak Melaka

Written By Cinta Menora on Wednesday, May 4, 2011 | 5/04/2011 03:35:00 PM

Kalau aku dilahirkan di Johor ... kemudian mak bapak aku merantau ke Kuala Lumpur, Seremban, Temerloh dan seterusnya menetap di Melaka ... lepas tu aku kerja di Kuala Lumpur dan terus menetap di KL sampailah sekarang ... aku ni kiranya, orang mana, ye? Anak-anak aku semuanya lahir di KL. Kad Pengenalan aku alamat Selangor sebab aku tinggal kat sempadan KL/Selangor (bukan sempadan Siam, tau ..). Tapi bila orang tanya aku orang mana ... dengan bangganya aku akan jawab ... AKU ORANG MELAKA ..!! dan aku bangga jadi anak Melaka walaupun nombor kod negeri lahir aku jelas menunjukkan aku anak Johor. Alahai ... janganlah panggil aku orang nomad, dah selalu sangat orang kata aku macam tu ...

Kenapa aku kata aku anak Melaka? Sebabnya mak bapak aku dilahirkan di Melaka walaupun kemudiannya, masa umur mak aku 2 tahun, datuk aku bawa mak tinggal di Singapura. Ayah aku pulak memang menetap di Melaka sehinggalah kemudiannya ke Singapura buat Higher Cambridge. Di Singapura lah mak bapak aku berdating ... lantas berputik bibit-bibit cinta ... sehingga berakhir ke jinjang pelamin ... and they live happily until now ....

Inilah mak bapak aku ... cantik mak aku, kan ... bapak aku pun tak kalah handsome nya ... jambul ala-ala P. Ramlee gitu ... dan yang paling comel tu ... sapa lagi ... aku lah ..!!

Asal aku kalau ikut belah mak, keturunan Naning ... kalau ikut belah bapak, kuat ke Bugis ... jadi aku nak ikut mana, ek? Aku ambil jalan mudah aje lah ... asal-usul aku dari Adam dan Hawa ... jadi itulah aku, kan ...

Apa lagi alasan aku untuk memperkuatkan dakwaan yang aku ni orang Melaka? Alahh ... mak bapak aku sekarang menetap  di Melaka, dah tentulah aku ni orang Melaka. Kuat ke alasan ni? Kuat kot ... lagipun aku selalu balik Melaka. Ehh lupa pulak, suami aku pun orang Melaka ... OK lah, confirmed ... aku orang Melaka ..!! Jangan ada sesiapa pun pertikaikan lagi ...

Dan sebab aku bangga menjadi orang Melaka, aku simpan koleksi gambar-gambar pemandangan negeri Melaka waktu dulu-dulu ...

A' Famosa

Bandar Melaka dari tebing Sg Melaka

Bukit St. John

Kampung di Serkam

Kg Parit Melana

Sampan kotak kegunaan nelayan

Sebuah Masjid di Melaka

Tanam Padi Tradisional di Melaka

Aku suka tengok gambar-gambar lama ni ... antik tau, cuma aku tak pasti tahun bila gambar-gambar ini diambil. Mungkin sekitar tahun 60an ... ek eh, aku dah lahir tau masa ni ... dan kalau gambar-gambar ini dikategorikan antik ... err ... aku ... antik gak ke?


Share this article :

35 comments:

  1. kalau kamu orang melaka apasal tak cakap pasal asam pedas..

    nak authorised melaka kamu tu...kena buat asam pedas..bagi kawan2 makan...

    kalau kawan2 dan kata ''ye..ye..sedap ..sedap ''
    confirmed !!



    Note...kena pakai ikan pari tau...ikan kembung tak nak...

    ReplyDelete
  2. alamak aih ... bosa cabaran den ni ...
    den bolah2 naning, expert masak lomak cili api .. kalau nak asam podeh, den cdo pandai masak ...

    ReplyDelete
  3. ngelak arr..


    den cdo tu mana tau masak
    dia maggi mentah pun dia kata sodap
    buah kelapa jatuh depa berebut cam nampak ayam golek..

    ..tak leh..tak leh...

    ReplyDelete
  4. nice noltalgic photos of old melaka..

    ReplyDelete
  5. ishh ... sapa kata den cdo tak pandai masak? dia expert bab masak-memasak ni ... kata dia lah, saya lum pernah rasa lagi ...

    takpe ... PA nyer pasal, saya masakkan asam pedas ikan pari nanti ye .. tp jgn komplen, makan aje ...

    yeap ... so nostalgic, kan ... kena simpan gambar2 ni semua buat kenangan ...

    ReplyDelete
  6. Kalau nama St John di Melakakan apa agaknya ye...

    DiMelakakan tu maksudnya diMelayukan lah....

    ReplyDelete
  7. pak mail,

    kalau st john dimelakakan ... org melaka panggil "keramat" tak pun "tok wali" ... hehe betul kot ..

    ReplyDelete
  8. Setau saya nama nama bukit St John itu juga dinamakan dengan nama Bukit Senjuang. Dan nama Bukit Sempol itu diambil dari nama Bukit St Paul.

    Barangkali nama2 yang di melayukan/melakakan itu dari loghat orang2 Minang yang mungkin pernah bermastautin lama di sini.

    Wallahu 'alam

    ReplyDelete
  9. a ahh lah pak mail ... camne saya boleh tak terperasan ye .. hehehe

    org minang tak ramai kat belah2 melaka town tu, pak mail ... yg ramai kat situ org2 grago n baba nyonya, selain dari melaka asli .. itu yg keluau bahasa "ulau melengkau atas pagau .."

    ReplyDelete
  10. wa tetap ngaku anak johor even lebih dari separuh hayat dh menetap di lembah klang.....hehehe

    ReplyDelete
  11. @matthehehe ... samalah dengan wa. semangat kenegerian masih menebal dalam diri ...

    ReplyDelete
  12. Masa zaman skolah dulu wa rajin gak gi Fajar main roller skate....hehehe....melaka dulu n melaka sekarang berbeza bebeno....

    ReplyDelete
  13. @mattmasa time wa kan, matt ... fajar belum ada lagi, tau ... shopping complex yang ada cuma di bus station melaka tu ... apa haa namanya, cpu memory wa sudah fulled ...!!

    ReplyDelete
  14. wa lupalah nama shopping complex tu sbb dh lama sgt x ke sana....dulu2 klu nk ke melaka biasa naik bas mcw express....tp yg pastinya kat bus station melaka tu mmg ramai mat tiarap melepak....

    btw.....nampak sgt lh wa jauh lg remaja dr u...hikhik

    ReplyDelete
  15. @mattaduss ... lu masih nak kekalkan panggilan "remaja" tu ye, matt ... hahaha. kalau tak silap wa, nama shopping complex tu, Melaka Shopping Mall (wa agak lah)... dulu ada jambatan cathay, pasar jawa ... sekarang semua sudah menyepi ...

    ReplyDelete
  16. Wah, best dgr cerita akak nie...
    Hidup Melaka! Hehehe... ;-)
    Mai

    ReplyDelete
  17. @Anonymouswei mai ... camne orang singapura boleh berpihak ke melaka ni? hehehehe

    ReplyDelete
  18. sy lak lahir kat sabah..
    mama sabah..
    abah kedah...
    membesar kt labuan cket..
    pastu kt kedah lak..
    loghat pun dah tukaq p utara dah..
    so,sy declare sy orang kedah la..hhahahaha...

    ReplyDelete
  19. @Suraya Noorbetul3x ... kalau dah loghat utara, hang pi mana pun orang tetap kata hang org utara ... mana boleh kata orang sabah baaa ...

    ReplyDelete
  20. @Cinta MenoraOkk..ok...sy org utara... proud to be northern...hahahaha..

    ReplyDelete
  21. @Cinta Menorasetuju jgk..bangga jd melayu.wpun mam sy kadazan.tp sy kuat lg belah abah.muka pun dah hensem mcm abah.hahaha

    ReplyDelete
  22. @Cinta Menorahaha..tp c kecik tu gegel tau.hehehehe...dia harusla comey.hahahaha...

    ReplyDelete
  23. @Suraya Noordah mak dia pun hensem macam abah ... so si gegel tu pun hensem gak macam mak dia ... kakakaka

    ReplyDelete
  24. @Cinta Menorahahahhahahaha...harap tak ikut perangai mak dia yg loklaq suda..hahahah..

    ReplyDelete
  25. Assalam Puan Cinta. Saya lahir di kg parit melana yang ada dalam gambar kt atas tu. CM ada lagi tak gambar2 kg parit melana tu. Dapat dari mana ya gambar tu? kalau ada boleh email pada saya: sary_yat8@yahoo.com. Tk.

    ReplyDelete
  26. Salam...puan cinta..sy mohon utk copy beberapa gamba lama ini utk tujuan research..sy xtau cmne nk maklum puan..emel sy n.sham82@yahoo.com.my..harap maklum..tqvm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam wbt John Labu,
      Saya tiada halangan ... silakan ...

      Delete

Kalau digumpal sekecil kuku, kalau dibentang selebar alam, walau sebesar biji labu, bumi dan langit ada di dalam ....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Support : Bila Cindaku Menulis | Abjad Rumi Ke 13 | Mencari Identiti
Copyright © 2013. Bila Cindaku Menulis - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger