Home » , » Perihal Besi Kursani

Perihal Besi Kursani

Written By Cinta Menora on Wednesday, March 3, 2010 | 3/03/2010 09:16:00 AM

Ilmu Membangkitkan Besi Kursani

Posted on April 3, 2009 by kibayu

Besi Kursani disebut juga tiang arasy atau Tiang Mahligai. Diambil dari poros tulang belakang. Apabila siapa saja yang mengetahui tombolnya, maka orang tersebut akan mampu membangkitkan kekuatan yang luar biasa (kekuatan super) pada tubuhnya.
 
Ilmu ini sangat populer dan banyak menyebutnya dengan sebutan Besi Kursani, merupakan saripati dari unsur besi yang terkandung dalam anasir tanah pada tubuh manusia, konon disebut juga tiang arasy atau penyangga alam. Karenanya, manusia yang memahami rahasia hakekat besi dalam tubuh, Insya Allah akan diselamatkan Sang Maha Kuat dari sekalian yang bernama besi dan sekalian yang bernama Bisa dan racun. lmu Besi Kursani sudah teramat jarang yang menguasainya, dikarenakan guru-guru terdahulu sangat memilih-milih untuk menurunkannya.
 
Biasanya Ilmu Besi Kursani ini dipergunakan untuk keselamatan di mana saja dan kapan saja baik itu dalam perjalanan darat, laut, maupun udara, juga dapat dijadikan sarana kesehatan, karena secara alamiah dan ilahiah dijauhkan dari pengeroposan tulang serta penyakit kronis dalam waktu yang lama. Selain itu dapat mengaktifkan daya kebal tubuh, untuk membungkam musuh, untuk pemagaran benda berharga dari kejahatan atau pencurian, untuk meningkatkan daya pukulan, untuk mendeteksi bahaya juga racun dalam bejana maupun makanan dan untuk menembus kekebalan orang lain yang lalim.

Untuk pengisian ilmu Besi Kursani ini selayaknya dilakukan oleh guru secara langsung. Berikut ini adalah doa membangkitkan besi kursani:
Bismillahhirrohmanirrohim
Hai Besi Kursani Bangkitlah Engkau ditubuhku
Lut mati ajululloh
Sebab dari Aku Ajal dari Allah
Kullu nafsin Zaikotul maut

Bismillahhirrohmanirrohim
Aku membangkitkan besi kursani
Melilit tujuh anggota tubuhku
Datang besi-besi kunanti
Datang Timah-timah kunanti
Air sibuih-buih menantiku
Kun kata Allah
Fayakun kata Muhammad
Berkat lailahailallah Muhammaddarrosululloh

Bismillahhirrohmanirrohim
Hai Besi Kursani kau berasal dari nursaifi
Kau berasal dari Nurnakulloh
Kau berasal dari Nur Ijazina
Kau berasal dari Nur Muhammad
Tiada boleh kau merusak pada tempat kau Nur Muhammad
Jika engkau merusak pada tempat kau
Disumpah Allah dan Rasululloh
Akulah Nur Muhammad

Bismillahhirrohmanirrohim
Hai sijipun namanya langit
Si jasolen namanya bumi
Minta ampun kepada langit
Minta salam kepada bumi
Hai laila tahan tuan bosi
Berdirilah engkau dengan sendirinya dalam diriku
Ya jibrail, ya mikail, ya isrofil, ya ijroil
Ya saidina Abubakar ya saidina Umar Ya saidina Usman Ya saidina Ali
Aku di dalam sifatulloh
Aku di dalam si Zatulloh
Aku di dalam kandang kalimah
Lailahailallah Muhammadarrosululloh
Allah Huuuk…

Bismillahhirrohmanirrohim
Sekebalku
Kedua kuatku
Ketiga apungku
Ke empat Penimbulanku
Akan senderanku tiang mahligai
Tempat dudukku di batu hamparan putih
Di bawah payung panji Rasululloh
Di dalam kelambu Robbul jalil
Di dalam kelambu Allah
Di dalam kalimah Lailahailallah Muhammaddarrosululloh
Lammmzaalalahhh….
Sumber:
http://kibayu.wordpress.com/2009/04/03/ilmu-membangkitkan-besi-kursani/

*****************************************************
Mengenal Ilmu Hakekat Besi Kursani

Sebagai salah satu di antara sekian banyak ilmu keselamatan tingkat tinggi, Ilmu Hakikat Cupu Tubuh Besi Kursani sudah jarang diwariskan oleh guru-guru sepuh masa lalu, saat ini jarang sekali ada guru yang memiliki ilmu ini.

Rahasia penguasaan Imu ini tidak banyak orang yang mengetahuinya, disebabkan generasi guru pewaris ilmu ini hanya menurunkan pada orang-orang tertentu saja yang mereka inginkan, bahkan tidak jarang hanya diturunkan pada keturunan atau anggota keluarga mereka saja. Ilmu Hakikat Cupu Tubuh adalah ilmu kategori Haq atau Ilmu yang memberdayakan kekuatan atau potensi yang ada dalam diri kita sendiri, yang merupakan pemberian Sang Ilahi kepada manusia. Pada hakikatnya setiap orang tanpa membedakan agama, ras, suku dan bangsa memiliki sebuah potensi yang tersembunyi dan kekuatan tiada batas dalam dirinya, tetapi jarang sekali ada orang yang bisa memanfaatkannya secara maksimal.

Pembangkitan Ilmu Hakikat Cupu Tubuh, tidak mengunakan daya kekuatan setan atau ilmu hitam lainnya, tetapi melalui doa dan kekuatan keyakinan pada Sang Ilahi dan tentu saja harus dibangkitkan oleh seorang guru sejati Ilmu Hakikat Zat Tubuh. Pembangkitan Ilmu Hakikat Cupu Tubuh, mengaktifkan tiga sumber energi yang terdapat dalam tubuh eterik kita.

Cupu adalah wadah berbentuk bulat telur yang terletak di telapak kaki kanan dan kiri, serta di tengah-tengah kepala atau di belakang ajna. Cupu ini adalah wadah yang berisi energi hakikat tubuh dan merupakan generator energi dalam tubuh kita, ini adalah pusat energi. Cupu-cupu ini secara garis besar terdapat dalam ketiga lokasi tersebut di atas, dan disebut sebagai Cupu Besi Kursani, Cupu Besi Kursani Bulan dan Cupu Serat Kalam. Masing-masing cupu mempunyai kekuatan dan fungsinya yang spesifik. Cupu Besi Kursani, merupakan generator energi tubuh yang mengandung unsur besi. Cupu ini terletak di telapak kaki kanan, di dalam tubuh eterik energi manusia. Besi Kursani mempunyai fungsi daya keselamatan diri termasuk kekebalan tubuh terhadap segala serangan senjata tajam. Setelah terbangkitkan maka Besi Kursani akan terhimpun di cakra solar plexus.

Cupu Besi Kursani Bulan, merupakan pembangkit energi tubuh yang mengandung inti zat besi metafisik yang ada di tubuh eterik manusia. Inti besi ini terletak di telapak kaki manusia bagian kiri. Inti zat besi metafisik ini berbeda dengan zat besi fisik yg terkandung dalam darah, namun demikian masih memilik karakter seperti besi walau terletak dalam tubuh energi manusia dan mempunyai sifat pesona daya tarik sinar bulan purnama. Inti Besi Kursani Bulan terletak dalam wadah atau cupu sebesar telur puyuh di telapak kaki kiri di tubuh eterik. Setelah dibangkitkan akan terhimpun di cakra ajna.

Cupu Serat Kalam, ini merupakan pembangkit terkuat dan menghimpun kekuatan kedua Cupu di atas. Cupu Serat Kalam terletak di tengah-tengah kepala atau di belakang ajna. Setelah dibangkitkan energi dari cupu ini akan tersebar keseluruh tubuh dan terhimpun di cakra ajna dan cakra anahata.

Pembangkitan Ilmu Hakikat Cupu Tubuh, membangkitkan kekuatan ketiga Cupu di atas, sehingga terbentuklah sebuah kekuatan rahasia yang luar biasa, tubuh diselimuti oleh energi rahasia yang berfungsi baik bagi kekuatan batin, radar gaib dan perlindungan. Cupu-cupu itu tidak akan habis energinya selagi manusia masih hidup, dia akan terus berproses dan terhimpun. Inilah anugerah Sang Empunya Maha yang selayaknya kita berdayakan.

Besi Kursani

Di Masyarakat Melayu, Ilmu Hakekat Besi disebut Besi Kursani, yang merupakan saripati dari unsur besi yang terkandung dalam tanah pertama penciptaan Adam dan masih melekat pada generasi keturunannya. Karenanya, manusia yang memahami rahasia hakekat besi dalam tubuh, Insya Allah akan diselamatkan Sang Maha Kuat untuk dimakan oleh sekalian yang bernama besi dan sekalian yang bernama Bisa-racun.

Ilmu Besi Kursani ini, sudah teramat jarang yang menguasainya, dikarenakan guru-guru terdahulu sangat memilih-milih untuk menurunkannya.

Ilmu Besi Kursani ini biasanya diperuntukkan untuk keselamatan di mana saja dan kapan saja waktu dalam perjalanan darat, laut, udara maupun hanya di rumah saja, untuk kesehatan, secara alamiah dan ilahiah dijauhkan dari pengeroposan tulang serta penyakit kronis dalam waktu yang lama, untuk mengaktifkan daya kebal tubuh, untuk membungkam musuh, untuk pemagaran benda berharga dari kejahatan atau pencurian, untuk meningkatkan daya pukulan, untuk meradar bahaya dan racun dalam tempat dan makanan, dan untuk menembus kekebalan orang lain yang berperilaku sombong.

Untuk pengisian ilmu Besi Kursani ini selayaknya dilakukan oleh guru secara langsung. Ada beberapa versi mantera besi kursani di kalangan keilmuan melayu menurut tingkat muasalnya.

Berikut ini adalah doa besi kursani :
Hai Besi Putih Besi Kursani
Besi Pelilit di pinggangku
Kuat aku seperti Saidina Ali
Gagah aku seperti Saidina Hamzah
Alhamdu, Alhamdu, Alhamdu
Jangan engkau makan hati yang Putih
Engkau makan darah dan daging
Jikalau engkau makan hati yang Putih
Durhaka engkau kepada Allah,
Hai Kaddam Kuddim
Keluarlah engkau daripada tempat yang jahat
Ke tujuh petala langit dan ke tujuh petala bumi
Keluarlah engkau daripada tempatnya
Berkat doa Lailaha Illallah Muhammad Rasulullah
Serta sebuah lagi mantera melayu tentang besi kursani yaitu:
Bismillahirrahmanirrahim
Terdirilah besi kursani
Didalam batang tubuhku,
Dek aku mengetahui
Laahaula wa laa quataillabillahi ‘aliyul ‘adzim,
Yahun kanda dek aku mengetahui
Laahaula wa laa quataillabillahi ‘aliyul ‘adzim,
Fillah amri saina nan bangkit
Dek aku mengetahui
Laahaula wa laa quataillabillahi ‘aliyul ‘adzim,
Sandalmanzud Rasulullahi salallahu alaihi wassalam
Qullahu ‘adzim. Alfatihah

Sumber : metrogaib
http://www.indospiritual.com/artikel_mengenal-ilmu-hakekat-besi-kursani.html

Share this article :

126 comments:

  1. amaran dr tuan tanah :
    artikel ini hanyalah sekadar bacaan shj. kita tidak bertanggungjawab di atas segala kesulitan yg mungkin timbul. sesiapa yg ingin mengamalkannya, dinasihatkan berguru pd yg mengetahui ... peace no war ~

    ReplyDelete
  2. yg bwh naik ke atas, yg sepatutnya kat atas, turun ke bawah ...

    ReplyDelete
  3. kalau ada masa nanti, kita edit balik lah ... susah jugak jadi tuan tanah ni ...

    ReplyDelete
  4. Bissmillahirrahmanirrahim
    Terdirilah besi kursani
    Di dalam batang tubuhku,
    Dek aku mengetahui
    Laahaula wa laa quataillabillahi ‘aliyul ‘adzim,

    saya dapat dulu : dek aku nak mengetahui...

    ReplyDelete
  5. ha.. lg satu, terdirilah besi kursani di dalam diri batang tubuhku... dek aku nak mengetahui.. bla bla bla...
    saya pun masih bertatih....

    ReplyDelete
  6. yg kita tahu lagu M.Nasir ...
    "hei kursani, mengalirlah dikau, menjadi raksa mengisi belikat punggungku ...
    agar aku bisa berdiri, tegak dan segak bagaikan, laksmana melayu ..."
    mendalam sungguh kiasannya ...

    ReplyDelete
  7. mmmm, bab nie, banyak dialog dan kekeliruan yang berlaku, ada yang mengatakan adakah besi itu didalam badan seseorang? atau didalam badan semua orang, ataupun besi kursani yang didalam badan itu bukanlah dalam bentuk besi yang fizikal... sekiranya besi yang fizikal, mengapa perlu dibangkitkan? perlu diaktivatekan? etc.... hehehehe

    ReplyDelete
  8. OK dah dibetulkan dah ... barulah senang nak baca. dah dimatikan besi ni, takkan hidup dan terbalik lagi ...

    ReplyDelete
  9. ini apa yg kita tahu lah, ye ... mungkin kita silap. besi kursani yg dimaksudkan, bknlah besi fizikal. besi kursani ada di dlm tubuh badan setiap manusia, tak kira lelaki atau wanita. di sini lah terletaknya kekuatan manusia ... dan kekuatan itulah yg perlu diaktifkan ... wallaahu'alam.

    ReplyDelete
  10. pendapat saya , samaada ianya berbentuk fizikal @ spiritual ... tetap perlu diaktifkan untuk membangkitkan potensinya . Kaedah PALING ASAS yg saya pasti iaitu dengan cara berlatih bertenang sedalam-dalamnya lalu mengosongkan fikiran ... pisahkan diri dari hal persekitaran seperti hutang piutang , urusan & temu janji , stress & hal pejabat dan bunyian yg mengganggu konsentrasi ... " solitude " ... dah cuba cara duduk bertafakur tetapi amat sukar ... macamana pun bertenang & bertafakur semasa dalam solat rasa lebih mudah untuk di praktikkan !

    ReplyDelete
  11. dulu ada sorang tukang yang tunjukkan besi yang kononnya besi kursani,persis gmbr di tengah tu.masa tu duk aim tanduk kerbau balau so tak sempat belek besi tu hehe

    ReplyDelete
  12. ilmu hakikat besi kursani ini sebenarnya lbh kurang sama kaedahnya dgn ilmu lamjalalah, ketahui di mana kekuatannya, amalannya, zikir2nya tapi waima apa pun yg ingin diamalkan, mestilah berguru kerana guru lah penyambung ilmu. silap amalan, dikhuatiri mendatangkan syirik.

    besi kursani yg dimaksudkan sdr cekakperak pula adalah fizikalnya. ini pun ada berbagai versi. ada pendpt mengatakan besi kursani adalah besi kuning, itu kita kurang pasti. ada yg mengatakan besi kursani bertindakbalas dgn magnet tapi ada pendpt mengatakan tidak, walaupun ianya besi. ada yg mengatakan besi kursani ada 2 jenis, mineral dan besi. mineral kursani tidak akan bertindakbalas dgn magnet walhal yg besi pula akan bertindakbalas, pun kita kurang pasti. cuma apa yg kita tahu, tidak pula kita mendengar ada lombong besi kursani, sekiranya ianya dilombong .... wallahu'alam.

    ReplyDelete
  13. besi kursani yang fisikal tu disebut dengan nama 'pyrite' (mineral pyrite or iron pyrite)......more info can be found on the www.

    ReplyDelete
  14. perihal kata-kata Pak Razak tu benar. Ada perlu ianya dibukakan, ada juga pentingnya ianya dibuka sendiri. berbagai amalan yang dituju ke arah yang disebut, baik dengan zikir nafas, pemandian kebatinan, peramalan persilatan, latihan pernafasan membuka chakra, dan pelbagai lagi. sebaiknya biarlah di bawah bimbingan Guru yang Mursyid. Hal sebegini selalunya amat dirahsiakan akibat tidak menginginkan perbalahan atau percanggahan pendapat antara perguruan yang berbeza. Ini adalah kerana perguruan yang berbeza mempunyai pengertian dan cara yang berbeza...
    penerangan dan perbincangan apabila bertemu mata adalah lebih baik kerna tidak perlu menyusun ayat... hehehee.... kan kan kan....

    ReplyDelete
  15. mana website nya? atau kita sorang saja yg tak nampak? hehehe ...

    sebenarnya, kita lbh memandang besi kursani sbg satu brg mistik yg sukar ditemui. apa yg kita tahu (pendapat masing2 berbeza2) besi kursani yg asli berupa bendalir yg mengalir, dgn lain perkataan, ianya spt merkuri ataupun raksa. bila sudah bercampur dgn bahan2 semulajadi yg lain, jadilah ia besi kuning, besi leleh, badar besi, dll. dan kerana keadaannya spt raksa, ia blh dimasukkan ke dlm tubuh badan manusia ... dan dgn amalan2 tertentu, si pemakai akan menjadi kebal. well ... itu yg kita tahu, kita mungkin silap ... cuma jauhari saja yg mengenal manikam. dan setahu kita pula, "phyrite" adalah sejenis batu kristal yg seakan2 warna emas ... wallahu'alam.

    ReplyDelete
  16. wahh ..!! lama kita tidak mendengar berita dr ayahanda paduka radenpanglima. semoga sihat2 sentiasa, ya.

    kita pun bersetuju dgn pendapat sdr nizran. sedangkan jenis2 besi juga menjadi perbalahan, inikan pula amalan perguruan masing2 yg berbeza2. ilham yg datang, berbeza tafsirannya ... lain guru, lain caranya ... tapi semuanya menuju ke arah jalan yg sama ... insya'alah.

    ReplyDelete
  17. http://en.wikipedia.org/wiki/Pyrite
    take a look....memang ada yang seakan emas.
    bab yang di sebut tu memang pendapat masing2, besi kuning yang dikatakan tu benar dari segi 'fizikal' bercampur berapa jenis (yang kita tahu lah) dan juga yang disebut besi leleh, badar besi dll.
    tentang masukkan dah bab susuklah....banyak resikonya.....yang lagi satu jenis tanpa masuk apa2.....seperti yang disebut amalan dan caranya berbeza juga.....tahu nama besi dan duduknya dimana jua.....wallahu'alam

    ReplyDelete
  18. takpe ... yang penting, kita sama-sama membuka mata dengan ilmu yang dihidangkan dan peramalan lain yang wujud mengenai perkara yang sama ataupun hampir sama. satu percambahan minda yang menarik!

    ReplyDelete
  19. itulah ... ketahui asal-usul, itu yg penting dan berani menerima hakikat asal-usul itu sendiri. kita mempunyai koleksi sepasang besi/batu kuning berukir Allah dan Muhammad. difahamkan, ianya besi kuning dari cirebon. dikatakan juga, sesiapa yg memegangnya, tidak lut senjata. dan bila sudah ada di tangan kita ... ada berani ke mencuba? hahaha ... takut ada pula yg terputus jari ...

    ReplyDelete
  20. dari mana asal usul badar besi ni?...gunung ke?.... atas daratan ke?.... laut ke?.....

    ReplyDelete
  21. Bila tuan-tuan membuka bab ini ..membuatkan saya teringatkan satu kisah yg pernah saya lalui 10 tahun dulu . Ketika di terima ijazah oleh satu perguruan silat , saya pun berakad berguru dan diminta menelan beberapa guli seperti besi sifatnya dan berat ( seperti gambar sebelah kanan ) ... masa tu tanpa berfikir , terus menelannya seraya meneguk air . Masa nie baru la terfikir balik ... Ape benda yg aku telan dulu agaknya ? ada yg boleh kongsikan pandangan ?

    ReplyDelete
  22. insya'allah ...esok kita downloadkan, tuan anakcurra. rasanya ada kita simpan di dlm handbag kita ...

    ReplyDelete
  23. hehehe ... sdr mk, kalau nak kepastian, cubalah di test senjata pd badan. kalau tak lut, mungkin besi kursani atau besi kuning. tapi kalau lut ... takut jari2 tak blh menekan keyboard lagi ... gurau saja. kita pun kurang pasti, mungkin ada yg tahu??

    ReplyDelete
  24. badar besi pun banyak jenis.......rasa semua tempat ada.........seperti semua besi asalnya satu jua....wallahu'alam

    ReplyDelete
  25. heh heh heh... besi cerebon mmg sepasang... jaga2 panas.....
    mengenai menelan besi ni, ada juga perguruan yang menelan peluru dan lelain.. dengarnya nie belah2 utara tanah air dulu.... last turun sampai ke Perak...

    ReplyDelete
  26. badar besi ni bersifat magnetik. menjadi koleksi orang Budhha juga.. selalunya dijumpa di dalam gua di kawasan pergunungan

    ReplyDelete
  27. di selangor pun ada Tuannnnn..... banyak..... biasa dia orang telan.... belimbing besi dan pucuk paku.....

    ReplyDelete
  28. tu lah ... kalau skrg nie ada yg sua & minta saya telan lagi , kemungkinan besar saya akan menolak ... entah la kenapa masa tu , saya nekad sgt menelannya ! ... gulinya warna stainless steel & bukan kuning .

    Bab lut ke tak tu ... memang sah badan nie lut & tak kebal heheheee

    ReplyDelete
  29. ya...ada yang sebut batu pati ayam....tu satu dari jenisnya.

    ReplyDelete
  30. lantas bagaimana untuk membezakannya Tuannnn.... yang dari darat, gunung, laut atau dasar laut....??

    ReplyDelete
  31. biasanya semasa dlm perguruan, apa saja yg disuruh, akan dibuat ... dan apa saja yg dibuat, akan menjadi. adik lelaki kita semasa tgh isim dgn budi suci, mencelup tangan di dlm kuali berisi minyak panas yg menggelegak, tidak menjadi apa2 pdnya ... itu semasa di gelanggang. bila skrg ni disuruh goreng ikan pun, tidak tahan dgn minyak yg meletup-letup ... ahakss!!!

    ReplyDelete
  32. wah ! ... hebatnya mereka ini ya , telah hari-hari pulak tu !

    ReplyDelete
  33. hehe....tu kerja tukang mistik, paranormal ler.....hukum akal...kalau dapatnya di darat...darat punyer lah, kalau dapatnya di gunung...gunung punyer ler....dan sebagainya.

    ReplyDelete
  34. bukan tu je Tuannnnnn..... batu pun dia orang telan cam tu je.....

    ReplyDelete
  35. kalau ikut hukum akal... semuanya dapat kat darat le Tuannnn..... dari tukang jual..... tapi kita nak cuba memahami.... sebab itu mohon gambar dan berbagi ilmu tentangnya.... agar tidak mudah tertipu.... kena pulak yang main telan je.... sekali orang bagi biji bearing basikal pun diaorang kata besi kursani....

    ReplyDelete
  36. kahkahkah ...mungkinkah yg ditelan sdr mk, biji bearing basikal? hanya sdr mk saja yg tahu ... yg pastinya, biji mata kita tak lut dgn masa ... dah terkebil2 ni ...

    ReplyDelete
  37. hamba bagi contoh sahaja Tuannnnn..... tiada kena mengena dengan individu yang masih hidup atau yg telah meninggal dunia.... huhuhu

    ReplyDelete
  38. wakaka....memang kalau dari tukang jual ikut sedap ceritanya ler....

    ReplyDelete
  39. Ini ilmu kebal ke? Meh sini kita try tembak dengan 12.5mm tenguk tembus ke tidak...bergurau sahaja....heheheehe

    ReplyDelete
  40. selepas kes ni, saya ke negara sana... bertanya2... masih ada rakan2 seguru di sana.. tumbangnya Tarzan ni, sebab sharp shooter tembak pecah cincinnya, itupun sebab ada orang kampung atau member sendiri yg pecah lubang. .. tapi badar besi mmg utk kegunaan yang begitu dan hal2 berkaitan gangguan Jin. So... boleh dikatakan, sebegitu kebal pun empunya barang... sekali barang dia tak kebal juga.... hahahaha

    ReplyDelete
  41. Amat bersetuju dengan pandangan Tuan Nizran

    ReplyDelete
  42. bila saya baca2 balik, ada lagi dalam koleksi mentera perihal ni yg tiada disini. sebagai contoh dari Ali Zulfakar dan Tuk Janggut. memandangkan saya tak penah amek port nak hafalkan, takut kalau salah tulis, nanti jadi isu pula. dengan erti kata lain, kalau itu berlaku kepada saya, ini bermakna ianya juga mungkin berlaku kepada semua pengamal keilmuan sebegini di rumpun Melayu ini. Kita bersetuju bahawa ranting berbagai2, arah yang dituju tetap Yang Satu, oleh itu, dimana persamaan kesemua mentera dan serapah yang ada di atas? jeng jeng jeng...

    ReplyDelete
  43. hmm .. menarik ... apa yg kita nampak dr kesemua mentera dan serapah yg ada, menjurus kpd ilmu mengenal diri ... dan memperkenalkan diri. tahu diri yg haq dan yg bathil ... dan bila bersatu zat di dlm sifat, lantas lahirlah kekuatan diri .. dan ter"aktif"lah besi kursani, tegak kita berdiri, menjadi alif .... hehehe itu kata kita. ada yg lain ke sdr nizran?

    ReplyDelete
  44. hehehehe.... saya pun kurang arif tu kak, banyak lagi nak dicari.. tapi teori akak ngan saya sama... sebab kita pun sepengajian lebey kurang... apabila tertegak alif didalam badan, tersebarlah kalimah ke bahagian2 didalam badan sehingga boleh dipancarkan melalui keinginan niat... terbukalah hijab, menjadilah, jangan salah bawak sudah...

    ReplyDelete
  45. tidak pula tergerak utk mengamal ilmu besi kursani ni ... biarlah kita mendalami apa yg ada dulu ... sedangkan tiang yg ada pun belum tegak berdiri lagi ...

    ReplyDelete
  46. isshhhhh...iisshhhh..... bahaya ni..... tak tegak2 lagi ni.......kena minta bantuan ni...... mana kekanda Megat ni??.....

    ReplyDelete
  47. mmmmm, tiang biar tegak, tegak jangan halus....

    ReplyDelete
  48. belum tegak menjadi alif ... sekejap menjadi wau, sekejap menjadi lam .. kadang2 jadi mim, isshhh ..!! memang bahaya, tuan anakcurra .. tapi lebih bahaya jika diminta bantuan kekanda megat, baru nak tegak, terus dipatahkannya ...!!

    ReplyDelete
  49. tuan anakcurra,
    ini kita cuba uploadkan gambarnya ... entah blh nampak ke tidak ...

    ReplyDelete
  50. Sorry Padukan Curra..kita tidak mengamal Ilmu Viagra untuk tegak!

    ReplyDelete
  51. Cuma yang kita ingin berkongsi: Kita pnh lihat sesorang yang mengatakan dirinya kebal dek ilmu besi kursani tumbang dengan wak yang bekerja sbg tukang kebun di sekolah.....!

    ReplyDelete
  52. terima kasih Tuannnnn...atas uploadnya..... nampak sangat jelas Tuannnn....

    ReplyDelete
  53. di sblh kiri, batu petir ... jantan dan betina .. di sblh kanan, batu badar besi. tidak dpt kita confirmkan keaslian batu/besi kuning yg sepasang itu. mungkin kekanda megat blh membantu ...

    ReplyDelete
  54. batu petir yang agak kasar tu... hamba pernah ada.... namun akhirnya dilarung.....

    ReplyDelete
  55. Ish....! Kalau dikatakan itu bukan besi kuning takut ada yang melenting. Kalau kita katankan ia mmg besi kuning, takut menipu diri sendiri ! Ikutkata hati masing-masing lah

    ReplyDelete
  56. ishh ... idak ehh, mungkin juga tipah tertipu ... sbb itu juga tak berani try test. semua ini pun pd kita, hanyalah salah satu drp ciptaan Allah yg tidak blh memudaratkan atau membawa kelebihan pd sesiapa pun.

    ReplyDelete
  57. yg kasar itu, batu petir jantan. kegunaannya ... tidak pula kita ketahui.

    ReplyDelete
  58. besi cerebon nie selalunya besi "kahwin" dengan besi kuning...
    ianya dikahwin dalam satu jangkamasa tertentu

    ReplyDelete
  59. Setahu kita batu petir agak besar. Mungkin yang ditunjukkan telah di'canai' dari saiz yang asal.. http://wb9.itrademarket.com/pdimage/62/s_978862_batupetir.jpg

    ReplyDelete
  60. apakah maksudnya dikahwinkan itu Tuannn...... mohon bertanya..... jadi yang bagaimana sebenarnya besi kuning itu.... samakah ia dengan kursani...

    ReplyDelete
  61. maksud saya disini besi kuning yang berbentuk fizikalnya. ianya seperti di lekat/rapat/cantumkan dengan besi cerebon dan lain2 sehingga besi yang dikapitkan itu mempunyai kelebihan sedikit. kononnyalah.. perkara yang sama dalam menghasilkan minyak besi kuning utk diminum, dan disapi di anggota badan... kot...

    ReplyDelete
  62. Ini yang menarik ! Begitu senang sekali sekarang untuk berkongsi ilmu besi kursani, begitu juga untuk memperolehinya. Kalau cukup ongkos, segalanya beres pak!

    ReplyDelete
  63. Lagi menarik dari "http://menjaro.com/forum/ : "...Saya baru terjumpa satu kawasan bukit ada emas, batu jed (ada tujuh jenis warna) dan besi kursani. Buat masa ni saya nak jual besi kursani bagi sesiapa yang berminat. Rupa dia macam mas juga, tapi bukan mas, ianya besi berwarna kuning macam mas. Cuma sebutkan tawaran sahaja satu kilo berapa sanggup beli...Sebab saya pun tak tahu nak letak harga. Wassalam.."
    Berkilo-kilo boleh beli, janji ada duit! Amacam?

    ReplyDelete
  64. pergh..... lepas nie masa mendaki, kene alert lah hahahaha

    ReplyDelete
  65. Jangan lupa bawa cangkul kecil dan penukul tuan!

    ReplyDelete
  66. Bertambah menarik : BESI KURSANI UNTUK PERUBATAN (http://jawiherbshop.blogspot.com/)

    Ia adalah sejenis batu yang mengandungi zat besi (fe) sehinggakan jika didekatkan dengan magnet ia akan tertarik. Batu ini digunakan sebagai bahan ubatan untuk melancarkan perjalanan darah dan membetulkan saraf. Jika anda menghadapi masalah gangguan saraf,anda akan dapat merasai kesan aliran eletrik ringan apabila batu ini digenggam dalam tangan.
    Batu ini ini juga sekali gus mengembalikan fungsi organ-organ dalam tubuh manusia. Kajian kepada pengguna yang bermasalah menunjukan terdapat respon positif kepada sistem kelenjar tubuh badan dan sistem imuniti. Dalam kitab perubatan Melayu besi kursani dijadikan sebagai bahan untuk menguatkan tubuh badan. Ramai juga pengguna yang menjadikan besi ini untuk perkara-perkara syirik pada Allah. Ini amatlah ditegah dan bercanggah dengan konsep perubatan Islam. Pemujaan keris dan batu cincin tidak boleh mengislamkan seorangpun manusia malah lebih menyesatkan aqidah. Oleh itu jika ada orang yang menjual batu ini dengan gambaran mistik "tinggalkan dia" dan jangan bersubahat dalam urusan dosa yang tidak berampun.

    ReplyDelete
  67. Maaf kalau kita cuba 'potong stim' kalian .....:(

    ReplyDelete
  68. pendapat kita, penjual itu pun tidak blh mengesahkan keaslian besi kursani yg dijumpainya ... cuma mendengar dr mulut org yg mengatakan besi itu tertarik dgn magnet, jadi dikatakannya besi kursani ... wallahu'alam.

    ReplyDelete
  69. kene bawak metal detector... keh keh keh... ada lebih baik mencari pokok yang best2...
    mengenai penggunaan unsur magnetik dalam perubatan ni ada logiknya... kini berbagai produk yang menggunakan unsur magnetik ni...
    mengenai besi kuning nie, banyak sangat versionnya... ada satu bekas ahli pesantren tu, menceritakan besi kuning gurunya yang akan berkokok dan makan bunga kantil di waktu malam... adussss.....

    ReplyDelete
  70. Pokoknya, siapakah yang benar2 telah melihat besi kursani yang kononnya disebut juga tiang arasy atau Tiang Mahligai, dan diambil dari poros tulang belakang ? Begitu juga besi itu tertarik dgn magnet kerana dr segi sains besi (iron) boleh ditarik dgn menggunakan magnet. Ini sama cerita dengan keris Tamingsari, belum ada individu yang boleh menggambarkan keris yang sebenar!

    ReplyDelete
  71. Lagi pelik ! Nasib baik si penyimpan besi kuning tidak kena penyakit kuning @ jaundice !

    ReplyDelete
  72. mungkin diorang tak kene sebab suka jalan kene cahaya matahari! hahaahha.... hish tuaan paduka ni... apparaaaa

    ReplyDelete
  73. kan lebih seronok kalau perbincangan kita ke arah yang lebih logik... keh keh keh... tp bahaya... takut tuan tanah marah.....

    ReplyDelete
  74. Tuan tanah kalau marah, kita report kat Lim Guan Eng (isu High Chapparal, Penang)

    ReplyDelete
  75. hehehe ... tuan tanah tak marah, takut kena jual nanti. kan dari awal lagi tuan tanah dah beri amaran bertulis, "amaran dr tuan tanah : artikel ini hanyalah sekadar bacaan shj. kita tidak bertanggungjawab di atas segala kesulitan yg mungkin timbul. sesiapa yg ingin mengamalkannya, dinasihatkan berguru pd yg mengetahui ... peace no war ~" .... dia sudah ambil langkah bijak ...

    ReplyDelete
  76. ye tuan tanah, saya saja membangkitkan agar forum menjadi rancak.... hehehehe

    ReplyDelete
  77. hmmm ... memang senang didapati malah diperdagangkan pula :

    Biaya/ Course Fee Ilmu Besi
    Untuk mendapatkan pembangkitan Ilmu Hakekat Besi level 1‐3 sekaligus, berikut manualnya, anda harus memberikan mahar sebesar Rp. 1.250.000 (termasuk ongkos kirim dalam negeri),‐ . Inisiasi bisa dilakukan secara jarak jauh maupun dekat, dengan hasil yang sama. Biaya belum termasuk ongkos kirim bahan pembangkitan ke luar negeri (Rp. 150.000).
    More on : http://mahadewa-kalashakti.com
    Hubungi Kami :
    Jokotry Abdul Haqq, Jl. Sawi No. 16A RT 04 RW 06, Kedungmundu, Semarang 50273, Central Java, Indonesia
    Email : jokotry@indosat.net.id or jktry29@yahoo.com HP : +6281127 9108
    No Rekening : 136-00-0555678-9 Bank Mandiri Capem Kawasan Industri
    Candi Semarang, atas nama : Joko Try
    ©Ilmu Hakekat Besi, All Right Reserved-Semarang 2007
    ®
    ILMU HAKEKAT BESI :
    ADA SATU Surat dalam Al‐Qur’an yang memakai nama logam, yaitu Surat Al‐Hadid, artinya “besi”. Itulah sebabnya tepat sekali mesjid di kompleks Krakatau Steel di Cilegon bernama Masjid Al‐Hadid. Siapakah di antara kita yang tidak mengenal besi? Logam yang paling populer, dengan nama Latin ferrum dan lambang kimia Fe. Dalam Surat Al‐ Hadid ayat 25, Allah berfirman: Wa anzalnaa l‐hadiid. Meskipun kata “anzal’ sangat jelas artinya, yaitu “menurunkan”, banyak penafsir Al‐Qur’an yang ragu‐ragu menerjemahkan anzal dalam ayat ini. Sebab, yang banyak dijelaskan oleh Allah dengan memakai kata anzal biasanya “air” (anzalnaa l‐maa’) atau “kitab” (anzalnaa l‐kitaab). Nah, sekarang besi. Kalau diterjemahkan “Dan Kami menurunkan besi”, tentu harus dijelaskan bagaimana peristiwa “turunnya” besi itu. Bukankah besi itu hasil pengolahan bijih besi dari dalam tanah, bukannya jatuh dari atas? Mengapa Allah menggunakan kata anzal (“turun”)? Abdullah Yusuf Ali, dalam tafsirnya The Holy Qur’an, menerjemahkannya “And We sent down iron”, lalu dalam catatan kaki diterangkan: sent down, in the sense of revealed to man the use of certain things. Jadi, kata Yusuf Ali, yang diturunkan itu bukan logam besinya tetapi kegunaannya.

    ReplyDelete
  78. pengaktifan atau pembukakan pintu dari jauh ni memang bersepah didagangkan mahupun di Malaysia sendiri.
    namun saya yakin ianya boleh berlaku. besi juga boleh diturunkan... dalam proses pembentukan benua banyak daratan yang turun lagi ke bawah, yang bawah bertukar menjadi gunung....

    ReplyDelete
  79. seperti juga, byk kerajaan2 lama yg telah hilang ...

    ReplyDelete
  80. sdr nizran,
    apa sebenarnya kisah di dlm video itu? mengapa dia ditembak? mengapa diikat dan mayatnya diperlakukan spt itu?

    ReplyDelete
  81. member dia kononnya jumpa dia nak tuntut hutang, bawak polis sorang utk teman. ntah macamana masa mintak hutang tu jadi gaduh, dia parang kan polis tu, dan polis tu mati. tu yang kene serbu dengan skuad khas tu. lebih 170 das peluru tembak, tak tumbang2, alih2 ada orang kampung bgtau dia pakai badar besi kat jari, suruh tembak, polis mintak sniper dia tembak, kene, dan batu tu pecah... baru laa polis tembak balik dan lut....

    ReplyDelete
  82. ntah le tuan... itu apa yg org cerita laaa...

    ReplyDelete
  83. ha ah, tu la pasal... sama dengan itu cerita besi jugak....

    ReplyDelete
  84. Kalau kita, kita cincang lumat2 lepas tu bagi makan buaya..bior buaya pulak yg kebal! hehehehe

    ReplyDelete
  85. disini kita dapat memahami, betapa wujudnya kpelbagaian cerita ceriti dalam keilmuan rumpun melayu, dan kita juga dapat lihat, kalau dalam rumpun melayu tu, mmg macam dah tertanam sifat BARUA....

    ReplyDelete
  86. perghh den nak telan pil pon takut2 :p

    errr hang buang air...keluau x besi tu? kalau x...hehehehe something must be wrong la...

    ReplyDelete
  87. tang tu, sdr mk kena jawab sendiri ... itu pun kalau dia dok perati lah..!!

    ReplyDelete
  88. setahu kita, batu badar besi dalam golongan batu cuma batu ini tertarik dgn magnet. cuma skrg sukar utk dipastikan keasliannya kerana byk penipuan dlm perniagaan. diambilnya besi, dicelup dgn chemical utk dinampakkan spt batu, dijual di kedai2 dan dikatakan batu badar besi. kita difahamkan, dgn teknologi yg ada skrg ini, batu2 disuntik dgn chemical dan terbentuklah nama Allah, Muhammad, gambar scorpion, bentuk pangkah dan sebagainya. hanya jauhari yg mengenal manikam ..

    ReplyDelete
  89. jadinya ia batu atau besi?.... kalau batu kenapa tak sebut saja batu kursani?..... kenapa di sebut besi kursani?...... ataupun ia adalah besi yang kebetulan berada di dalam batu?... satu lagi.... besi kursani ini sifatnya sejuk atau panas?...

    ReplyDelete
  90. kita kurang arif dgn batu2 ini, tuan. kita pun selalu kena tipu ... cuma yg kita tahu .. besi kursani, besi kuning dan badar besi ... walaupun pada hakikatnya sama tapi dlm kategori yg berbeza2 ... wallahu'alam.

    ReplyDelete
  91. Lagi perihal besi kursani
    sumber : http://www.kaskus.us/showthread.php?t=885246&page=2

    Kajian Ilmu Besi Kursani
    --------------------------------------------------------------------------------
    Besi kursani ialah suatu istilah bagi suatu elemen/zat yang terdapat pada diri kita, istilah melayu mengatakan di antara ilmu semula jadi. Maksudnya .. dengan besi kurasani yang jika kita release maka berakibat timbulnya suatu kekebalan pada batang tubuh kita. Ilmu besi kursani ada beberapa tingkatan .. ada yang mengatakan 3 tingkat, ada pula 7 tingkat.

    Dikatakan contoh tingkatannya (berdasar kemampuan) :
    1. kebal terhadap bacok
    2. kebal tusuk
    3. kebal gores
    4. kebal gergaji
    5. kebal peluru atau kebal panah
    6. kebal peluru perak
    7. kebal peluru emas

    Besi kursani lokasinya yang terdapat pada tubuh kita ialah:
    1. di mata kaki.
    2. di tulang bawah leher depan.
    3. ruas kedelapan tulang punggung.
    4. tulang ekor

    Cara untuk membangkitkan besi kursani ialah :
    1. dengan bantuan guru, yaitu diurut dengan disertai do`a dan air raksa..
    2. dengan cara ilmu pernapasan zikrullah (metoda sufi atau al madad)
    3. dengan membawa wafaq kebal
    4. dll

    ReplyDelete
  92. hehe ... kita ambil yg mudah sj, abe razak. spt apa yg diajar pd kita, semua elemen2 alam ada dlm diri manusia, termasuklah elemen besi ini. walau tak diaktifkan, masing2 punya kekebalan tersendiri. luka terhiris pd tubuh badan, kulit daging yg terkoyak ... lambat laun akan bercantum dan bertaut semula, berkat besi kuning yg sedia ada dlm badan manusia ... di dlm kulit, di luar daging. tak kebal kah kita ...?? beribu urat yg putus pun akan berganti dgn urat baru. begitu juga besi kursani yg memblhkan kita tegak berdiri ... berdiri pun dia lurus, baring pun lurus, membongkok pun dia tetap lurus, sujud juga dia lurus ... apa lagi yg kita cari ...???

    ReplyDelete
  93. cari apa lagi ... kalau tak ubat kuat & tahan lama ... khihihihihiii.. gurau je .

    ReplyDelete
  94. hish pak razak nie....
    mmm, lepas nie leh le share cara2 dan teknik2 membuka pintu pula...

    ReplyDelete
  95. ssssyyyyyy...!!! mu royak peler2 sikit, abe wehhh. ni ikley hok tunjuk ke langek, gitu ko???

    ReplyDelete
  96. eh ! .. biar lah yg lebih tahu mengupasnya Maz , saya akan ikut dan belajar ... silakann !!

    ReplyDelete
  97. mmmm, saya cadang cara yang sama seperti hujah2 dan cerahan diatas...

    ReplyDelete
  98. ada sesapa yg blh share ke? rasanya, bila dah sampai ke tahap ni, kenalah berguru. atau kalau nak mudah, siapkan aje ongkosnya pak. bisa diajarin dan diaktifkan dari jarak jauh. jikalau enggak bisa kebal, uangnya hangus, pak. ya ampunnnnn ....

    ReplyDelete
  99. kalau begitu.... gue mau belajarin yang mau kasi kebal itu ongkos dulu looooo.............

    ReplyDelete
  100. silahkan, pak. gue juga mau ikut belajarinnnnnn .....

    ReplyDelete
  101. hebat nih ... bisa di usahakan secara on line !
    er .. bayaran boleh di buat secara ansuran 12 bulan ?

    ReplyDelete
  102. bisa, pak razak .. bisa ajaa. cumanya ansuran 12 bulan itu, bisa kebalnya jugak selepas ansuran habis dibayar, ya pak. direkoning di akaun saya ajaa. dijamin kebal bila ongkosnya jugak kebal ....

    ReplyDelete

Kalau digumpal sekecil kuku, kalau dibentang selebar alam, walau sebesar biji labu, bumi dan langit ada di dalam ....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Support : Bila Cindaku Menulis | Abjad Rumi Ke 13 | Mencari Identiti
Copyright © 2013. Bila Cindaku Menulis - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger