Home » » Kenapa Aku Tak Makan Siput Sedut ....

Kenapa Aku Tak Makan Siput Sedut ....

Written By Cinta Menora on Wednesday, February 29, 2012 | 2/29/2012 05:09:00 PM



Cer tengok gambar siput sedut ni ...
Alaaa ... hidup lagi tu ... menguit-guit lagi dia ... eauuuu

Teringat masa aku kecik-kecik dulu. Time cuti sekolah, ayah selalu bawa kami sekeluarga pergi bercuti ke satu tempat yang memang kami adik-beradik cukup suka ... TANAH RANCANGAN FELDA ..!!

Ayah aku dulu seorang Land Technical Surveyor. Mana-mana ada tanah baru yang nak diteroka, dia kena masuk dulu untuk ukur tanah dan cari batu sempadan. Alaaa ... aku sekolah rendah, darjah 1/2/3 kot ... mana aku tahu apa tu ukur tanah. Yang aku tahu, bila cuti sekolah, kami akan ikut ayah tinggal di kawasan Rancangan ... kadang-kadang ke Jengka 1, 2 ... sampai ke Jengka berapa entah ... kadang-kadang ke Triang, ke Palong ... entah mana-mana lagi, tak ingat aku. Walaupun tempat tu takde bekalan elektrik - kami cukup seronok main api pelita, seronok tengok ayah hidupkan gasoline ... takde bekalan air dalam rumah - kami rasa macam jakun dapat mandi air perigi, tak pun kadang-kadang ada lori hantar tong-tong air. Ada juga tempat Rancangan yang kami pergi, dah ada paip air di luar rumah dan di beberapa tempat, ada tersedia generator untuk bekalan elektrik. Tak kesahlah tu, yang pentingnya kami cukup happy sebab kami bebas bergerak daripada terkurung di rumah flat kami di Temerloh.

Yang paling aku suka, selain daripada petik buah limau manis dari pokok-pokok orang, panjat pokok mangga orang dan patahkan pokok-pokok tebu orang sebab aku haus nak minum air tebu ... aku suka buat cincin dari tempurung kelapa sawit. Macam-macam bentuk cincin aku buat, siap ukir nama Allah dan Muhammad lagi. Budak-budak sekarang sure tak tahu benda-benda ni semua, kan.


Satu hari tu bila ayah balik, aku nampak dia bawa sekarung siput. Aku tengok mak letak dalam bekas plastik dan simpan dalam fridge. Kali ni rumah yang kami duduk dah ada generator tapi tak semua rumah yang dapat bekalan elektrik. Aku tanya mak, nak buat apa siput ni, kenapa lak simpan dalam fridge ... mak kata, nanti mak nak masak lemak. Masak lemak? Siput? Aku tanya mak lagi, siput boleh makan ke? Mak kata, siput ni boleh makan, nama siput ni siput sedut. Aku pandang mak antara percaya dengan tak. Mak tahu sangat perangai aku, benda yang pelik-pelik aku takkan makan. Untuk meyakinkan aku, mak kata, "sedap siput sedut ni, intan ... buat masak lemak cili api memang sedap, tak percaya nanti ko rasalah sendiri." OK lah, tengoklah nanti ... aku masih was-was aje ni ...

Petang tu, aku haus sangat nak minum air sejuk. Aku pun terus buka fridge nak capai botol air. Ya Allah, terkejut beruk aku ..!! Aku punya terperanjat sampai aku terjun dari beranda ke tanah sambil melolong-lolong macam orang nampak hantu. Tak pernah aku rasa terkejut macam ni. Pandangan yang aku nampak cukup mengerikan aku. Dalam fridge tu gelap tak nampak lampu ... segala barang dalam fridge ditutupi dengan siput ... yang merayap, yang melekap, yang menguit-nguit ... dah tak nampak apa kecuali siput yang masih hidup penuh dalam fridge. Aduhhh ... menggigil kepala lutut aku sampai ada makcik tu buat air jampi suruh aku minum ... hehehe. Dari luar rumah aku perhatikan mak terkial-kial tarik satu-satu siput-siput yang melekap kat dinding fridge. Malam tu mak buat hidangan istimewa ... masak lemak siput sedut ..!!


Dan aku langsung takde hati nak jamah mahupun pandang lauk siput sedut yang mak masak tu ... aku FOBIA ...!!


Share this article :

109 comments:

  1. hahahaaaa... seronok cerita Maz ni.. sampai sekarang la tak makan siput sedut ya.. rugi la Maz tak makan.. sedap siput ni.. tengok gambar ni pun dah terliur.. hehee...

    ReplyDelete
  2. geli hati pulak bila terbayangkan kepala lutut Maz yang menggigil-gigil tu.. huhuuu..

    ReplyDelete
  3. memang sampai sekarang tak makan, yong ... hehehe tapi tak rasa rugi langsung ... takpe, yong makanlah sorang2, semua siput sedut tu saya bagi kat yong ...

    ReplyDelete
  4. ni lebih kurang macam cerita kena gigit lintah tu ler ... hahaha

    ReplyDelete
  5. siput ni x sedap..isi dia skit/kurus..sput yg tdpat dlm sg2 felda kaler hitam..yg ni sput laut...perhhh sdpnya siput sedut gulai lmak.....

    ReplyDelete
  6. hehehe ... gambar siput ni diambil dari internet, anakanda ... tapi siput yg dlm citer ni, siput thn 70an ... fresh dan gemuk2 lagi ... ishhh

    ReplyDelete
  7. ish..ish..aih..sedapnya siput sedut masak lemak cili api...terliur rasanya...nak kena cari kat pasar la hujung minggu nie..he..he..he..

    ReplyDelete
  8. Hahahaa .. semua org punya dia sebat ! .. bertuah betul ..

    ReplyDelete
  9. hehehe meh datang rumah, saya masakkan ... sekarang tak fobia nak masak sebab cik abg suka makan tapi saya masih fobia nak makan. rasa siput tu seakan2 merayap2 dlm perut ... huhu

    ReplyDelete
  10. orang punya tu lah yg sedap, razak ... sebab sendiri takde pokok ... hehehe :-)

    ReplyDelete
  11. hehehe ... ala, gunakan 'toothpick' dan kluarkan isinya. Atau sslluurrppp aje! *wink*

    ReplyDelete
  12. mcm tak adventurous lah pulak kalau guna toothpick, aisya ... saya suka bunyi sluuuurrpppp tu ... hehehe ... suka tengok org dok sedotttt2 .....

    ReplyDelete
  13. adusss tahun 70an dulu, mana ada ever ready camera nak tangkap gambar? kalau ada pun, takde color punya ... cuma ada hitam dan putih ... :-)

    ReplyDelete
  14. hahaha..ye x ye...sthu anaknda la...siput sg smua kaler itam..
    jd bla snap gambo pon xde msalah..mmg itu la kalernya...
    background putih,siput itam...ngeeeee

    ReplyDelete
  15. ye tak ye jugak ... ngeee ... siput sungai dgn siput laut, yg mana lagi sedap?

    ReplyDelete
  16. bg anaknda siput sg..sbb isi dia padu..besar2..mmg puas mkn..
    tp klau sput laut,,,pnat sedut je dpt..isi tah kmna...wat 'taik gigi' je bonda...haahaaaa

    ReplyDelete
  17. waakakaka kaa kaakakakka kaaa adeh guling guling plak baca nih waakakakaka

    ReplyDelete
  18. saya pun x makan..
    kalau kerang memang suka lah..

    siput sedut nie biasanya banyak ketika air sedang surut..masih ingat ketika dulu memang selalu ke kebun arwah ayah ketika cuti sekolah.. cari siput sedut tapi x lalu n x reti nak makan..

    ReplyDelete
  19. ok nanti bonda cari yg color hitam, nak masak utk ayahanda ... heheee

    ReplyDelete
  20. hahahahaha ... guling2 mcm hindustan lak ... adeeeeeh

    ReplyDelete
  21. akak kan, watie ... sejak dari hari tu ... bukan kata siput sedut ... segala yg nampak macam siput sedut dan yg sewaktu dgnnya terus dah tak makan, termasuklah kerang, kupang, kepah, lala ... rasa macam benda ni merayap2 dlm perut ... huhu

    ReplyDelete
  22. sedapnya kalau buat rendang di makan lak dengan nasi lemak..memang best !

    lala lak sedap kalau masak ala2 asam pedas....sedapnya

    lain2 saya x makan..

    ReplyDelete
  23. tengok orang makan memang nampak macam sedap aje tapi buatlah macamana pun, langsung tak rasa nak jamah ... hehehe

    ReplyDelete
  24. hehee.. geli pulak rasanya merayap-rayap kat dlm perut tu.. perasaan je tu Maz.. kan dah kena rebus siput tu.. Yong rasa cuma satu siput ni je yang Maz suka.. menyiput rambut.. hehehh..

    ReplyDelete
  25. tak pandai lah pulak nak menyiput rambut, yong ... yong reti ke?

    ReplyDelete
  26. malam ni pi cari rendang kerang atau lala ... better still, masak sendirik ... :-))

    ReplyDelete
  27. memang selalu Yong menyiput rambut.. dulu laa.. masa sekolah rendah nenek selalu tolong siputkan, dah sekolah menengah tu, sendiri la buat.. lepas kahwin.. zapppp.. potong rambut pendek.. mana boleh buat siput lagi.. sedeyyyy.. hahaa..

    ReplyDelete
  28. ha`ah Maz.. dua2 tu Yong suka.. lala senang je masaknya.. tapi kalau nak buat sambal atau rendang kerang.. lambat sikit la.. nak kena rebus, kopek kulit.. kalau teringin sangat nak makan, beli je laa..

    ReplyDelete
  29. kenapa potong pendek, yong? hubby tak suka rambut panjang ke?

    ReplyDelete
  30. hehee.. tak de la pendek sangat.. masih boleh ikat lagi..
    senang cepat kering, nak pakai tudung.. hehee..

    ReplyDelete
  31. nak membasuh dan mencuci bersih tu lah yg paling rumit sebenarnya, kan yong ... sampai hancur dan luka2 jari dibuatnya. kat rumah ni yg makan cuma hubby sorang aje, kalau rebus sebelanga pun dia boleh habiskan sorang ... hehehe

    ReplyDelete
  32. asalkan seksi di mata hubby, pendek atau panjang tak kesah kan ... :-))

    ReplyDelete
  33. betul tu Maz.. tak cantik dah kuku kita bila kopek kerang tu.. ambik masa yang lama juga nak siapkan.. Yong pun lebih suka rebus, makan cicah dengan sambal kicap... sluurpppee wikiii.. hehee..

    ReplyDelete
  34. Kak Maz, terkekek-kekek Mai baca ceghiter ni!! Enjoy lah! Hahaha! Padanlah Kak Maz FOBIA! Mai pun tak makan siput sedut... Geliiii....! Tengok gambar siputnya kat sini pun dah geli geman! Cuma kerang boleh lah Mai makan sikit2... Yg lain2 yg sewaktunya, Mai TAK tertelan!

    ReplyDelete
  35. hang ni babe ... semuanya tak makan ... cek tak tau apa yg hang makan ... kalau cek laa, semuanya cek bedal ... huahuahua

    ReplyDelete
  36. ramai rupanya yg tak makan siput sedut, ye ... rugi rugi ... it's the art of seduting ... kah kah

    ReplyDelete
  37. sabar mai ... jangan ketawa kuat2 ... rupanya ramai yg senasib dgn kita, ye ... siput sedut tu sure tersengih2 tengok kita ... hehehe

    ReplyDelete
  38. lu tak kan tak tau ... bab makan wa memang memilih sikit ... lu ni pulak, macam choc fudge, kejap ada kejap takde ...

    ReplyDelete
  39. art konon ... terlebih sedut kang, dengan kulit2 siput masuk dalam perut ... huhuhu

    ReplyDelete
  40. wa busylah lately ... bkn mcm choc fudge aje dah nie ...

    ReplyDelete
  41. sebab itu lah wa kata art ... hanya org2 yg ada nilai seni aje yg pandai sedut2 nie ... kehkehkeh

    ReplyDelete
  42. kat kuala selangor kebiasaannya ditambah ngan limau purut dan sedikit kari..memang marbeles lah

    ReplyDelete
  43. saya pun sama suka rambut pendek..nak jalan terus rembat tudung jer..x yah nak belek2 rambut dah

    ReplyDelete
  44. wa pun pandai sedut2 dan hembus2 jugak ... *wink wink*

    ReplyDelete
  45. kacau daun ler anakanda ni ... tak boleh tengok orang nak bermesra2 ...

    ReplyDelete
  46. masih, ima ... takut selepas dimasak pun, siput tak mati2 lagi ... hehehe

    ReplyDelete
  47. limau purut dan daun kari memang menyedapkan masakan tapi ... tetap TIDAK pada siput sedut, kerang dan yg sewaktu dgnnya ... ngeeeee

    ReplyDelete
  48. ye laaaaa...anaknda p mkn kat lua la....
    (smbil jln mnunduk cri restaurant seafood)

    ReplyDelete
  49. adussss ... cian pulak bonda tengok, pandai betul anakanda berlakon ... nanti ambik semangkuk, pi makan kat dapur ek ...

    ReplyDelete
  50. hahahaha...ibu tri pon ada sifat belas ksihan gak ke???sedih tol...nasib si anak tiri...da klua uma bru nk jmput...
    (lam ati mrjuk sgguh smbil x pndg blkang..trus cri restoran seafood)

    ReplyDelete
  51. mestilah ada belas kasihan kat anak tiri ... takut dia report kat ayahanda nanti, susah gak ... alalalalala janganlah merajuk, cer pandang belakang ... ada siput sedut masak lomak cili api ni haa ...

    ReplyDelete
  52. haaaaaa.....tau tkot...
    hahahaha..anaknda xde slera da tgok sput sdut tu...
    layan nsi goreng seafood je la kat kdai..slmat mnjmu slera bsma ayahnda tsyg..
    klau ayahnda tnya ktakan sja anaknda sudah mkn..ok...:P

    ReplyDelete
  53. hehehee.. kelakar la Maz berlakon dgn dik Ana.. memang menjadi sangat.. itu belum nampak lagi memek muka.. kalau nampak, baru tahu tajamnya jelingan mata Maz tu.. hehee..

    ReplyDelete
  54. yong ... jangan cuba2 tgk mata dia, takut terpukau nanti ... jelingan si maz ni blh buatkan org tak tidur mlm ...

    ReplyDelete
  55. sorry Maz.. tak perasan komen yang ni..
    sambal kicap tu yang macam selalu kita makan dengan ikan bakar tu Maz..
    alaaa.. kicap dicampur dengan bawang besar hiris dan cili api hiris, pas tu perah dengan asam limau.. mmmm... sedapppp sangat Maz...

    ReplyDelete
  56. Eh! cik Ratu ada rupanya.. lama kita tak jumpa ye..
    ye ke? Yong ok je tenung mata Maz tu Ratu.. sebab Yong tenung dia dengan penuh rasa kasih sayang... hehee... dia yang tak tidur malam nanti.. hahaa...

    ReplyDelete
  57. aar yong, lama tak jumpa di alam maya ni ... ratu bz sungguh ... kadang2 baca msg dr hp tp mcm tak puas lak baca ...

    yong tak berdepan 4 mata dgn si maz tu ... cer kalau dia marah, jelingan dia kalah hindustan ... kekekeke

    ReplyDelete
  58. kalau dah busy nak buat mcm mana kan.. tak pe lah muncul sekali sekala pun..

    oh! gitu ke Ratu.. kalah jelingan Preity Zinta tu ye.. hehee..
    Yong nak tidur dah ni.. good night Ratu..
    sweet dreams ye.. wassalam..

    ReplyDelete
  59. good nite juga, yong ... hv a good sleep, ye ....

    ReplyDelete
  60. mna ada anak tri jahat..biasanya kita dgr ibu tiri je jahat..hahaha
    so anaknda mmg baik ahhh :P

    ReplyDelete
  61. mata unty maz tajam mnjeling..tp mta adik pnuh bola2 kaca..wajah yg sgt2 kasihan pnuh ryuan dan belas kasihan...(duduk bersimpuh smbil memandang ke arah kalian...mta mula berkaca bgaikan ingin mluahkan kesdihan nmun hnya mmpu terdiam akibat trlalu tkut akan bonda tiri yg mungkin akan dera menggosok giginya besok pg)
    ngeeeeee...***cerita ini bertambah mental***

    ReplyDelete
  62. adoiii ciannya dia ... apalah nasib si anak tiri, dpt ibu tiri yg tajam jelingan matanya ...

    ReplyDelete
  63. ohhh cili kicap ... ingatkan buat sambal lepas tu bubuh kicap ... hehehe

    ReplyDelete
  64. tak semua mak tiri jahat tau ... ada juga mak tiri yg baik ... contoh mcm bonda ni ... hehhehheh (mode evil on) ...

    ReplyDelete
  65. alaaa watie ... anak tiriku yg sorang ni memang pandai berlakun ... sebenarnya kan, bkn dia yg kena dera tau ... mak tiri dia ni yg kena dera ... kesian kat kita, takde org yg prihatin ... huhu

    ReplyDelete
  66. jelingan aje yg tajam ... tapi sebenarnya takut wooo dgn anak tiriku, dia kuat ngadu ... hahaha

    ReplyDelete
  67. gulai lomak cili api..huiii...sodapppp.... antara makanan paling mahal di bulan ramadan...

    ReplyDelete
  68. TA suka gulai lomak cili api ke? masak dgn daging salai pun sodap ...

    ReplyDelete
  69. pehhh... mmg sodapp... maz masak kita dtg mkn.....hehe

    ReplyDelete
  70. hehehe ... masak lauk apa tu, TA? kalau lemak daging salai, boleh lah ... jangan suruh masak siput sedut, sudah ... :-))

    ReplyDelete
  71. WHY ?? .. di sabah panggil ' payau '.. sodaap !

    ReplyDelete
  72. boleh aje... masak lemak daging salai dgn terung cina...heuuhhhh.... sodap...

    ReplyDelete
  73. saya tak makan daging rusa, razak ... dulu ayah saya selalu pergi memburu, pernah dia bawa balik daging rusa ... masa saya nak simpan, daging tu masih berdenyut2 lagi .... eeesshhhh. yg itu pun saya fobia jugak ...

    ReplyDelete
  74. oh yesss ... memang sodap. bila TA nak datang ni ... ?

    ReplyDelete
  75. hehehee banyaknya fobia ..semua kerana kisah silam :)

    ReplyDelete
  76. kisah silam pun saya fobia gak, razak ... takut nak dikenang2 .... ngeeee

    ReplyDelete
  77. hahahaa.. apa lagi kalau melihat si posmen hantar surat ya ?

    ReplyDelete
  78. mana tahu ..dgn cara nie boleh pulihkan fobia nya hehee

    ReplyDelete
  79. cara pendidikan zaman dulu memang gitu Maz ... bak kata pepatah " Yang pahit tu melekat "....

    ReplyDelete
  80. alamak! kenapa dgn 2020? sat sat nak kira umur saya masa tu ... adusss tua dah ...

    ReplyDelete
  81. jadi razak nak implement cara ini pada saya pulak ke? huhu ... lagi lah kejammmmmmmmm

    ReplyDelete
  82. tahun 2020 insyaAllah saya bakal terima menantu hehehee
    jemput la ke majlis tu nanti hak3

    ReplyDelete
  83. saya rasa, tahun 2020, saya mungkin dah jadi granny ... so tentu saya dah buat kenduri kahwin sebelum tu, kan ... saya akan pastikan salah satu menu utk tetamu adalah masak lemak cili api daging salai ... dan tertunailah janji saya untuk jamu makan TA n razak ... hehehehe

    ReplyDelete

Kalau digumpal sekecil kuku, kalau dibentang selebar alam, walau sebesar biji labu, bumi dan langit ada di dalam ....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Support : Bila Cindaku Menulis | Abjad Rumi Ke 13 | Mencari Identiti
Copyright © 2013. Bila Cindaku Menulis - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger