Home » » Jom Mengaji

Jom Mengaji

Written By Cinta Menora on Thursday, April 19, 2012 | 4/19/2012 07:02:00 PM

Jom mengaji ...


Nur tajalli sifatullah, sifat menjadi si qalam Allah, terangkan hati si hamba Allah, seperti hati Rasulullah ...
Share this article :

36 comments:

  1. hehe ... ini silibus masa saya sekolah rendah, razak ... ini doa yg kami baca secara berlagu sebelum mengaji ... tetiba aje teringatkan arwah tok aji yg mengajar saya mengaji dan doa ini menjadi amalan kami dan harus dibaca/dilagukan dlm senafas. dari petang tadi hati saya asyik melagukan doa ini ... kalau lah tok aji masih hidup, mau saya cari dia sampai jumpa ...

    ReplyDelete
  2. doa sebelum mengaji al Quran kak? dalam maksud doa 2 kak.. mohon izin sy gunakan doa nie kak..

    ReplyDelete
  3. silakan, jas ... memang dalam maksudnya ... kami baca beramai2 sebelum sesi mengaji al-quran ... bila ada yg tak baca senafas, akan diketuk jarinya dengan rotan halus yg diikat hujungnya dengan getah sampai jadi tebal. kami panggil rotan buah kana ... hehe

    ReplyDelete
  4. indah untuk dirasakan, dihayati... ikutan yaaa, boleh khan? Salam kenal...

    ReplyDelete
  5. bagus doa tu..tapi cara gunanya kena laa kasi tau Maz coz ia ada kaedahnya bukan baca je tuu hehehe

    ReplyDelete
  6. tempat "si hamba" tu boleh ganti dengan nama juga kan kan kan

    ReplyDelete
  7. jom mai ... mengaji bukan hanya untuk kanak2 saja ... hehehe

    ReplyDelete
  8. adusss ... tok moh ramli pasti lebih mengetahui ni, hehehe ...

    setiap ilmu yg diajar guru kan ada sebab-musabab dan hikmahnya, shj kita yg tidak mahu ambil peduli. saya masih kanak2 ketika itu, yg saya tahu seblm melagukan doa itu, kami ramai2 akan tarik nafas dalam2 supaya blh ditahan sehingga habis bacaan, else ... kami akan dirotan. sejak smlm saya cuba baca balik doa tersebut ... dibaca begitu aja, blh tahan senafas, tapi bila dilagukan, tidak sampai nafas saya. aduh ... makin singkat agaknya masa saya ... huhu

    ReplyDelete
  9. roh dan jasad tidak lain, hanyalah wujud kesempurnaan tajalli Nur Muhammad semata2. awal tajalli sifat Allah kepada namanya ... apapun nama yg disebut, se nya Dia juga ... makrifatkan saja pada diri ... alahai, ramli pasti lagi tahu ni, saja aja dia ... kan kan

    ReplyDelete
  10. doa nie di amalkan dari penghabisan mandi di waktu subuh dan di saat hendak atau berhajatkan sesuatu tu tu tu tu...hehehe

    ReplyDelete
  11. jauh pergi tuu hehehe....kalau tau cara...ia juga boleh membantu org lain.... :-))

    ReplyDelete
  12. maksudnya doa yg di atas tu ke? banyak gunanya, ye ... kalau diajarkan pada anak2 sebelum mengulangkaji pelajaran pun bagus juga, kan ... tapi yg berhajatkan sesuatu tu tu tu tu, sama juga ke doa nya ..? owhhhh ... sebab tu lah nak ditukar ke nama si polan si polan ye ... hehehe

    ReplyDelete
  13. nie banyak gunanya maz...cuma kena tau cara dan kaedahnya...nak blajar kambing golek sekor hahahaha

    ReplyDelete
  14. membantu hanya pada yg berkehendak ... nak bersembang tentang bab2 sebegini perlu berdepan, bkn blh tulis2 mcm ni aje ... hehehe. kita pun tak tahu sejauh mana pemahaman seseorg tentang apa yg mereka ketahui. doa dan bermohon selalu pada Allah agar diajarkan pd kita ilmu tauhid. Allah berfirman, "Aku akan mengajar kamu apa yg kamu tidak tahu ...."

    ReplyDelete
  15. kambing golek tu nak dipos ke ... hahaha ... boleh aje, tok ... saya mahu belajar ...

    ReplyDelete
  16. keh keh keh...jumpa atok di puncak gunung ledang...bawakan hati biawak 3 dulang...jantung cacing 3 tempayan...darah cicak 3 baldi...

    ReplyDelete
  17. atok ... cucu bawa sekali dgn biawak, cacing dan cicaknya ... pandai2 lah atok nak guna yg mana ... hehehe

    ReplyDelete
  18. cipan tu nama lain bagi tenuk atau Tapir ..xixixii

    ReplyDelete
  19. adusss .... semua2 pun tak sedap bunyinya ... hehehe

    ReplyDelete
  20. 1st time dengar " cipan " , agaknya Maz terbayangkan sesuatu yg sedap di buat barbeque ? hehe

    ReplyDelete
  21. kakakaka ... jangan tanya apa yg saya bayangkan, razak ... otak biru kuning mcm saya ni blh menjangkau melebihi had ... hehehe ... errr apa tu yg sedap dibuat bbq?

    ReplyDelete
  22. jangan salah eja sudah laaa...nanti jadi cerita lain lak...

    ReplyDelete
  23. bab nie saya paling hati2 bro hehehee .. dah google dah supaya faktanya benar lagi tepat :))

    ReplyDelete
  24. Hahaa .. ingatkan mata jer yg biru ..
    buat bbq ?? .. saya pun tak pasti sebenarnya status halal @ haram daging cipan nie Maz ..

    ReplyDelete
  25. maksud razak, daging c.i.p.a.n (saya taip satu2 ni, takut tersilap tekan keyboard) dibuat bbq ke ..? uuuukh ...

    ReplyDelete
  26. tak pernah pulak saya dengar , daging cipan @ tenuk di buat bbq .. :)

    ReplyDelete
  27. utk nur tu aje dah boleh panjang lebar kalau nak di ulas...
    tajalli pulak ada peringkat2nya...
    sifatullah pulak kena kenal dan faham paling kurangnya...
    pendek kata "tak kenal maka tak cinta" hehe

    ReplyDelete
  28. sesekali bila TA keluar ... tu dia dah mai ... :-)

    ReplyDelete

Kalau digumpal sekecil kuku, kalau dibentang selebar alam, walau sebesar biji labu, bumi dan langit ada di dalam ....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Support : Bila Cindaku Menulis | Abjad Rumi Ke 13 | Mencari Identiti
Copyright © 2013. Bila Cindaku Menulis - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger