Home » » Kenapa Aku Tak Makan Siput Sedut ...

Kenapa Aku Tak Makan Siput Sedut ...

Written By Cinta Menora on Wednesday, March 14, 2012 | 3/14/2012 02:21:00 PM



Cer tengok gambar siput sedut ni ... alaaa ... hidup lagi tu ... menguit-guit lagi dia ... eauuuu ...

Teringat masa aku kecik-kecik dulu. Time cuti sekolah, ayah selalu bawa kami sekeluarga pergi bercuti ke satu tempat yang memang kami adik-beradik cukup suka ... TANAH RANCANGAN FELDA ..!!

Ayah aku dulu seorang Land Technical Surveyor. Mana-mana ada tanah baru yang nak diteroka, dia kena masuk dulu untuk ukur tanah dan cari batu sempadan. Alaaa ... aku sekolah rendah, darjah 1/2/3 kot ... mana aku tahu apa tu ukur tanah. Yang aku tahu, bila cuti sekolah, kami akan ikut ayah tinggal di kawasan Rancangan ... kadang-kadang ke Jengka 1, 2 ... sampai ke Jengka berapa entah ... kadang-kadang ke Triang, ke Palong ... entah mana-mana lagi, tak ingat aku. Walaupun tempat tu takde bekalan elektrik - kami cukup seronok main api pelita, seronok tengok ayah hidupkan gasoline ... takde bekalan air dalam rumah - kami rasa macam jakun dapat mandi air perigi, tak pun kadang-kadang ada lori hantar tong-tong air. Ada juga tempat Rancangan yang kami pergi, dah ada paip air di luar rumah dan di beberapa tempat, ada tersedia generator untuk bekalan elektrik. Tak kesahlah tu, yang pentingnya kami cukup happy sebab kami bebas bergerak daripada terkurung di rumah flat kami di Temerloh.

Yang paling aku suka, selain daripada petik buah limau manis dari pokok-pokok orang, panjat pokok mangga orang dan patahkan pokok-pokok tebu orang sebab aku haus nak minum air tebu ... aku suka buat cincin dari tempurung kelapa sawit. Macam-macam bentuk cincin aku buat, siap ukir nama Allah dan Muhammad lagi. Budak-budak sekarang sure tak tahu benda-benda ni semua, kan.

Satu hari tu bila ayah balik, aku nampak dia bawa sekarung siput. Aku tengok mak letak dalam bekas plastik dan simpan dalam fridge. Kali ni rumah yang kami duduk dah ada generator tapi tak semua rumah yang dapat bekalan elektrik. Aku tanya mak, nak buat apa siput ni, kenapa lak simpan dalam fridge ... mak kata, nanti mak nak masak lemak. Masak lemak? Siput? Aku tanya mak lagi, siput boleh makan ke? Mak kata, siput ni boleh makan, nama siput ni siput sedut. Aku pandang mak antara percaya dengan tak. Mak tahu sangat perangai aku, benda yang pelik-pelik aku takkan makan. Untuk meyakinkan aku, mak kata, "sedap siput sedut ni, intan ... buat masak lemak cili api memang sedap, tak percaya nanti ko rasalah sendiri." OK lah, tengoklah nanti ... aku masih was-was aje ni ...

Petang tu, aku haus sangat nak minum air sejuk. Aku pun terus buka fridge nak capai botol air. Ya Allah, terkejut beruk aku ..!! Aku punya terperanjat sampai aku terjun dari beranda ke tanah sambil melolong-lolong macam orang nampak hantu. Tak pernah aku rasa terkejut macam ni. Pandangan yang aku nampak cukup mengerikan aku. Dalam fridge tu gelap tak nampak lampu ... segala barang dalam fridge ditutupi dengan siput ... yang merayap, yang melekap, yang menguit-nguit ... dah tak nampak apa kecuali siput yang masih hidup penuh dalam fridge. Aduhhh ... menggigil kepala lutut aku sampai ada makcik tu buat air jampi suruh aku minum ... hehehe. Dari luar rumah aku perhatikan mak terkial-kial tarik satu-satu siput-siput yang melekap kat dinding fridge. Malam tu mak buat hidangan istimewa ... masak lemak siput sedut ..!!

 

Dan aku langsung takde hati nak jamah mahupun pandang lauk siput sedut yang mak masak tu ... aku FOBIA ...!!

(dari blog Multiply - 290212)

Share this article :

6 comments:

  1. cinta menora,

    siput sedut ni masak lemak batang keladi..
    makan tengahari sabtu....

    segala cinta ...menora mahupun tidak...
    sume wa lupa.....

    itu fobia...lu kasi tune la sikit ..

    ReplyDelete
  2. @theolrascal
    lemak batang keladi ke,lemak batang apa sekali pun ... wa tetap fobia!! itu siput macam hidup dan merayap2 dlm perut wa ... huhu

    ReplyDelete
  3. aku tak pandai mkn...
    jenuh menyedut... huhuhuu...

    tapi g aku kureng layan siput sedut...
    huhuhuhuhu

    ReplyDelete
  4. @Uncle Jonni
    saya suka tgk org makan siput sedut ni ... masing2 ada gaya tersendiri.

    errr ... kenapa lak kureng layan? tak sedap ke ..? hehehe

    ReplyDelete
  5. best baca cerita pasal siput sedut ni lagi!
    Mai tetap geli nak makan siput sedut jugak!
    Mai

    ReplyDelete
  6. @Anonymouswelcome to the blog, mai ... dari MP ke blogger ye.

    samalah kita, mai ... sepesen ... hehehe

    ReplyDelete

Kalau digumpal sekecil kuku, kalau dibentang selebar alam, walau sebesar biji labu, bumi dan langit ada di dalam ....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Support : Bila Cindaku Menulis | Abjad Rumi Ke 13 | Mencari Identiti
Copyright © 2013. Bila Cindaku Menulis - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger