Home » , » Lelaki Semakin Pupus?

Lelaki Semakin Pupus?

Written By Cinta Menora on Friday, March 26, 2010 | 3/26/2010 01:19:00 AM


LELAKI ~
Species yang semakin pupus ... betul ke?
Share this article :

149 comments:

  1. kalau mengikut unjuran penduduk berasaskan bancian 2007 dan anggaran penduduk utk tahun 2010, jumlah keseluruhan kaum lelaki seramai 14,712,570 dan perempuan seramai 14,196,225. ini termasuk bancian ke atas penduduk yang bukan warga negara malaysia. yg jelasnya di sini, kaum lelaki lbh ramai dr perempuan tapi yg musykilnya ... mana perginya lelaki2 ini? kenapa kita selalu mendengar kata2 seperti "perempuan skrg lbh ramai dr lelaki sbb itulah ramai lelaki yg kawin lbh dr satu" dan juga "sektor2 pekerjaan skrg dimonopoli oleh kaum wanita" ... mana perginya lelaki? hmmmm ....

    ReplyDelete
  2. ramai dlm bilik tirai besi kot... sekarang ni ni cite pasal ape sebenarnya ye?? pasal kepupusan manusia yg bernama lelaki atau jantan?

    ReplyDelete
  3. hehehe ... mungkin skrg ramai lelaki yg bkn jantan kerana itu juga mereka tukar jantina ...

    ReplyDelete
  4. kalau akhir zaman, dikatakan perempuan lebih ramai, kan? tapi dari statistik, lelaki masih ramai. mungkin juga ramai yg dipenjara ... dan terpenjara ... yg melepak di tepi2 jln, yg jadi doktor sendiri, yg merempit ..... kat mana lagi lelaki2 ni, ye? atau terlalu ramai yg menukar jantina, menjadi penyebab utama kepupusan ini berlaku ...???

    ReplyDelete
  5. laki toksah banyak2, kalau byk2 karang susah juga, kalau nisbah lelaki/perempuan 4:1 amacam?? xker kess nayeeeee. huhahuahuahua.

    ReplyDelete
  6. kalau nisbah lelaki terlebih ramai, takde lah kes poligami, kotttt ... hahaha. tapi tak tahulah dunia skrg, dah ada kes perempuan kahwin lebih dr satu ... ngeriii ...!!

    ReplyDelete
  7. setiap yg berlaku tu ada sebabnya(hikmahnya), poligami tu halal.. maka perdebatan hanyalah atas sebab perasaan wanita, tapi dari segi hukum Allah, halal, cuma bergantung pada org yg nak menjalankan nya, mampu boleh, tak mampu jgn kawin walau 1 pun. Kalau ikut statistik lelaki lebih ramai dari wanita, itu juga peringkat utk ke akhir zaman, perubahan demi perubahan. Kita yg sedar ni kena lah ada ketetapan iman pada Allah dan rasul Nya. Maaf cik intan, lari sikit dari tajuk...

    ReplyDelete
  8. waaa.....fakta yg menarik ni. bole jdkan hujah nak tambah kuota :p

    ReplyDelete
  9. no hal ... kita luaskan scope, baru terbuka minda. mmg poligami dihalalkan but easier said than done. bukan sekadar perdebatan atas sbb perasaan wanita. persoalannya, blhkah seorg suami itu berlaku adil agar perasaan wanita tidak terusik? dan ini sebenarnya memerlukan kekuatan, ketabahan, kesabaran, kebijaksanaan, keadilan, kesaksamaan, kemampuan dan keupayaan seorang yg bernama lelaki untuk mengharunginya ... bukannya diletakkan di bahu seorang wanita utk menghadapi segala kemungkinan gara2 berpoligami ...

    ReplyDelete
  10. haaa ... ni lagi sorang. pikir seribu kali, jang ooiii ... burung merbuk kek ghumah tu tak cukup ko buek penyeri??

    ReplyDelete
  11. alahai...cikgu pun!!! nampaknya kita pun terpaksa ikut senyum jer lahhhh ...

    ReplyDelete
  12. Mmg betul kata cik intan tu. Keadilan itu termasuk dlm kemampuan juga, keadilan itu berlaku atas kerjasama semua pihak sama ada si suami dan si isteri isteri. Acapkali disebut adalah keadilan, mungkin cik intan ada mendengar cerita2 tentang org yg berpoligami, pernah tak cik intan membuat kesimpulan atas ketidak adilan seorg lelaki yg berpoligami tu? Sebabnya, kerana apa, bagaimana ia berlaku? Sesiapa pun dlm dunia ni perlukan bimbingan, tujuk ajar dan pimpinan. Ingat mengingati tu suatu yg penting dlm perkongsian hidup. Walaupun tidak berpoligami. Baru perjalanan kita selamat. (kata kata seposen dari saya)

    ReplyDelete
  13. hmmm...it takes two to tango. kesimpulan yg kita buat berdasarkan apa yg kita lihat dan dengar. ianya lbh berbentuk subjektif. kalau nak dibahas, tak cukup ruang ini nanti ... hehehe. cuma kita tidak suka bila org mengaitkan amalan berpoligami ini dgn sunnah nabi. rasulullah s.a.w. beristeri ramai kerana kasihan terhadap wanita2 yg menjadi balu, bkn kerana kecantikan ataupun keperawanan wanita itu. seadil2 rasulullah pd isteri2 baginda, tetap juga dicemburui oleh para2 isteri terutama sekali siti aishah walaupun siti aishah dikira cukup bertuah. dan kita lihat pula apa yg terjadi skrg, bila poligami lbh kpd yg lbh muda, lbh cantik, lbh manja. alasan yg diberi oleh kaum lelaki cukup sinonim ~ tidak cukup perhatian, tidak cukup belaian. mereka lupa, alam percintaan dan alam perkahwinan adalah 2 senario yg amat berbeza. mulalah timbul berbagai2 masalah, masing2 menyalahkan satu sama lain. kita pernah bertanya kpd beberapa org lelaki yg selps beberapa thn berpoligami, adakah hidup mereka bahagia slps dpt apa yg mereka hajati .. mereka hanya memberikan nasihat, "cukuplah dgn apa yg telah mereka lalui" ... walaubagaimanapun, kita tak nafikan, ada juga yg bahagia, malah kita respect pd para2 suami yg berpoligami yg dpt menerajui satu keluarga yg besar, yg dpt mendidik dan membimbing ahli keluarganya dlm suasana yg harmoni dan menjadikan mereka saling lengkap-melengkapi antara satu sama lain .... phuuuuhhhh!!!

    ReplyDelete
  14. hambik panjang lebar... perasaan dah tuh... ape pun, alasan nak poligami sbb nak ikut sunnah tu, tak boleh pakai kalau nak lepas jerut di tekak.. betul kata cik intan tu...

    ReplyDelete
  15. wahhh abe razak!! laju aje bila saham tgh naik. kalau dah gitu, nampaknya banyaklah advertisement ala2 cari jodoh yg berbunyi begini ... "dikehendaki segera, lelaki bertubuh sasa, berpelajaran tinggi, berpendidikan agama, tinggi budi pekerti, hormat org tua, tiada pekerjaan tidak mengapa ... asalkan pandai memasak dan mengemas rumah .." agak2nya akan keluar tak lelaki2 seperti ini dari persembunyian mereka?

    ReplyDelete
  16. hahaha ... tak tahu lagi dok mengelap peluh di dahi ...

    ReplyDelete
  17. fuuhh....tingginya standard ! umpama lepasan phd .. ahaks ,
    confirm ramai lelaki yg tak layak memohon ..

    ReplyDelete
  18. Kata orang calon suami mesti Waras, Beras dan Keras. Kalau Waras dan mampu memberi Beras tapi alahai tak Keras, tk guna juga..menyusahkan bini aje ! Mula merapu dah...sorry !

    ReplyDelete
  19. Sebenarnya Poligami ni cukup indah (ambo rase lah) tapi di Malaysia ni, kurang di dedahkan hal-hal kebahagiaan orang yang berpoligami. yang selalu dipaparkan hal-hal ketidakadilan dan huru-hara rumahtangga. Tapi jangan guna alasan sunnah untuk berpoligami, berkahwin seorang dengan berjaya mendidik anak isteri adalah lebih besar ganjaran pahala daripada berkahwin 2,3@4 tetapi huru-hara. Dalam al-quran pun ada sebut".....jika tidak mampu berlaku adil, maka memadailah dengan satu". Sebab itu lah ambo sekarang ni masih satu, mungkin setahun dua lagi mampu berlaku adil kot.

    ReplyDelete
  20. hehe...saya macam suka la jawapan cgzaidi ni.....

    cam kena gaya je....

    ReplyDelete
  21. Hooo.. suka yea , nanti saya buat lapuran rasmi ! ahaks ...

    ReplyDelete
  22. tak payah...!!
    saya buat sendiri...

    lagi selamat...

    ReplyDelete
  23. ishhh...tak tinggi mana tu, abe razak...yg sedang2 aja. ramai lelaki di luar sana yg cukup syarat, cuma malu nak tampil ke depan kottttt ...

    ReplyDelete
  24. awat merapu lak ... sememangnya betul lah tuuuu...hehehe.

    ReplyDelete
  25. kita pun suka jawapan cikgu zaidi, baru betul rare species. ada pulak yg meng"amin"kan ... hehehe. apa lagi cikgu ... errrr, kalau nak buat laporan, nak hantar kat sapa, yek?

    ReplyDelete
  26. laporan hantar kat isteri masing2 la...
    ahahhaaha....tak betul ke...


    doa la ...dia bagi approval....

    ReplyDelete
  27. waduhhh!!! nampak gayanya, byk laporan yg hendak dihantar ni ....

    ReplyDelete
  28. itu pun, kalau dapat approval. kalau tak ... memang confirm lah species lelaki ini akan pupus sedikit masa lagi ..!!!

    ReplyDelete
  29. Hantar kat Pejabat Qadi daerah Jengka la, tapi Qadi tu member baik (satu universiti) dengan saya, keh,keh....

    ReplyDelete
  30. bijak ... bijak, cikgu zaidi dah susun strategi dari awal nampaknya. terpaksa kita divert kan laporan ke rumah cikgu aje lah. dah sah2 "tindakan segera akan diambil" ...

    ReplyDelete
  31. perhatian....

    mana2 laporan yg berjaya dapat approval...
    tolong cc kat saya....

    nak guna gak sebagai guideline...

    ReplyDelete
  32. laaa....tak yah susah2. nanti kita tolong scankan laporan cikgu zaidi, siap dgn chop mohor rasmi sekali dan kita postkan kat sini. sesiapa yg perlukan bantuan guaman, sila beri nama dan no telefon ....

    ReplyDelete
  33. amboi... approval kena cc kat cik intan lak nih... approval saya pun kena anta gak ke?? hehe

    ReplyDelete
  34. kenalah hantar supaya senang kita buat bancian dan analisis terperinci akan sebab2 kepupusan species lelaki ini nanti, samada kerana sakit jantung, darah tinggi, diracun, disimbah asid ataupun kemungkinan dikhatankan sekali lagi oleh isteri2 masing2 ... hahaha.

    ReplyDelete
  35. ni contempt of court..

    data statistik/ bancian belum ada......jawapan macam dah ready kan je...haha


    ReplyDelete
  36. kahkahkah ... sbb ni citer melayu klassik. ending dia, semua org dah boleh agak ...

    ReplyDelete
  37. kalau dalam filem madu tiga...
    p.ramlee pi jumpa bapak mertua....bukan saja dia dapat sokongan malahan galakan dan jalan nye sekali...





    esok aku pi jumpa bapak mertua aku la......hehe

    ReplyDelete
  38. dier single lagi ke PA ? ... kalau boleh , carikan utk dier satu .....haha

    ReplyDelete
  39. kekadang ade gak ending mcm cite hindi..heheh

    ReplyDelete
  40. bab2 camni, otak PA mmg bergeliga, ada jek idea dia ... PR pun kalah. tapi kalau ending citer hindi, alamatnya bkn PA aje kena khatan sekali lagi, dgn pak mertua dier sekali kena ... wakakakaka ...

    ReplyDelete
  41. tak aiihhh .... sukerrrrr ...!!! lbh2 lagi kalau ada adegan2 yg tidak ingin kita lihat ....

    ReplyDelete
  42. Dalam kelas kitorang PA memang KeTua kuliyah ... heheheee ...tahniah PA !
    akan saya lapurkan hal nie segera Ahhahahahahaaa.....

    ReplyDelete
  43. yg paling atas laa...!!
    power sikit...

    jaga korang....kawan aku tu...polis tu

    ReplyDelete
  44. minta dia belanja ABC di Shah Alam ..boleh PA ?... mesti power tuh ...

    ReplyDelete
  45. tak tau lagi lokasi ABC ..
    KFC mana bro ? yg d wisma PKNS ker ?...

    ReplyDelete
  46. betoi..betoi..betoi.. saya pulak , kalau topik cam nie ...malaap skit !

    ReplyDelete
  47. hai lah labu ... kalau dah lelaki tu, lelaki jugak. PR ... biarkan ajelah PA tu. kita tunggu dan lihat aje perkembangan dia nanti. dengar citer, remote control TV pun isteri dia yg pegang ... camner nak minta approval tu? kahkahkah ... kes naya ni. la ni, dia dah panggil polis pulak ... ish ish ishhh. wife dia tak takut polis punnnn ...!! cikgu zaidi pulak, semenjak dua menjak ni, makin ensem ... pi lah menuntut dgn dia ...

    ReplyDelete
  48. Sesapa nak datang belajar dengan ambo, sila lah, tapi kena call dululah...semenjak resign jagi ketua warden ni, ambo banyak aktiviti luar, he,he...

    ReplyDelete
  49. apa lagi ... cikgu zaidi dah bg green light. errrr ... tukar profile lg, cikgu?

    ReplyDelete
  50. ...lalalalalalalalala......
    hai....senang di dalam hati ...kalau beris is is sst t.....lalalalalalalala
    saperti dunia.........lalalalalalala....

    ReplyDelete
  51. alahai PA ... CD rosak la plak , ada part yg tak jelass !
    mainkan balik lagu , guna CD yg baru ...boleh ?

    ReplyDelete
  52. tak boleh...sehingga aku pandai mengelak..
    pinggan mangkuk..., periuk belanga yg akan datang melayang...

    cd rosak ni pun ok gak dengo sekali sekala.....

    ReplyDelete
  53. belajar la TaiChi PA ... bukan saja dapat mengelak bahaya yg mendatang ,
    bahkan dapat melayangkan kembali periuk belanga pada kak Pahh !! ... huhuhuuu...

    ReplyDelete
  54. dah di lontarnya masa di rumah pengantin semalam ...kalau tak silap pandanganku !

    ReplyDelete

  55. pahh oh..pahh..
    butang baju melayu aku mana....pahh.....

    ReplyDelete
  56. itulah cikgu, malu pulak rasanya kita, kita mengenali tuk kenali dari kitab2 karangan beliau tapi kita tidak mengenali wajah beliau. ishhhh!!! malu ... malu. ini yg dikatakan tahu tapi tak mengenal ..!!

    ReplyDelete
  57. butang baju melayu, kak pah dah jadikan bateri remote control TV ...!!!

    ReplyDelete
  58. mana ada ! .. baru je nak blajo dari KeTua kelas ....

    ReplyDelete
  59. waduh ... waduh!!! ampunnn bapak2 semua ... gue cha alif but duluannnnnn ... lariiiiiikkk ...!!!!

    ReplyDelete
  60. tak pupus lagi cik intan oiii... ada duk diam je... simpan kuku ngan taring..

    ReplyDelete
  61. yg duduk diam tu lagi bahaya. dlm diam2, bkn saja dia simpan kuku ngan taring, siap simpan tanduk sekali ...!!! kahkahkah ...

    ReplyDelete
  62. ahahaha...pandai kamu layan situasi arr..maz

    jawapan ...reverse phsychology...ni....hehe

    ReplyDelete
  63. kahkahkah ... ni bkn reverse psychology lagi, PA ... ni dah jadi reverse osmosis ..!! sambil menyelam minum air, alamatnya terus tenggelam. hmmm ... size does matter, PR ... different sizes, different tools. kegunaan berbeza2. tanduk yg panjang, blh dibuat penyangkut baju. tanduk yg pendek ... pun blh dibuat penyangkut baju. arrrr ... PR tanya pasal tanduk, kan ..????

    ReplyDelete
  64. ehh..tak der laa.. soalan jenis " universal " ....huhuhuuuu

    ReplyDelete
  65. ohhh universal ... ni kena rujuk pd pakar bulan dan bintang. yg tuuuu kita takde kepakaran, kena tanya kembalisepi ...

    ReplyDelete
  66. ooh .. hal berkaitan bulan , bintang & cakerawala tu dalam kata lain di sebut " Cosmic @ Universe ( selapis alam ) " ....
    Kalau di selit masuk bab alam ghaib ..maka timbullah perkataan " Multiverse ( berlapis alam ) " ... huhuhuuu ..apa aku merepek nie ?

    ReplyDelete
  67. bukan merepek PR ... itu sebenarnya tanda2 kepupusan ...!!! larikkkkkk ....

    ReplyDelete
  68. Jelas sekali ... dalam blog nie , Lady Maz di kerumuni oleh species tu ..
    kepupusan nya pun kerana Maz ? Hahahaaa memang funny ..

    ReplyDelete
  69. hehehe ... saya ni pun pencinta lelaki ... mana mungkin saya biarkan mereka pupus ....

    ReplyDelete
  70. aku memang pencinta wanita ... namun ku bukan .....

    ReplyDelete
  71. alamak ... dari mulut buaya, ke mulut naga ... larikkkkkkkk

    ReplyDelete
  72. itu lah ... kena lari kuat ni ... thread pun dah panjang berjela. kita cari thread baru lak ... wkwkwkwk

    ReplyDelete
  73. hehehehe ... Abg Razak ku 'naga'?????
    Ppstttt ... aisya suka naga! Me will not run but will definitely .... *wink* LOL! LOL!

    ReplyDelete
  74. huhuhu siap ko, razak ... aisya lagi ganas rupanya. ok u guys, it's all yours. i am off to fetch my son. selamat malam aisya darling, selamat malam razak naga :-)

    ReplyDelete
  75. Take care, Lady Maz! hhhmmm .... mana si Razak naga? LOL!!!!

    ReplyDelete
  76. wah ! .. aisya sepertinya ' admire ' spesis Naga nie ya ?

    ReplyDelete
  77. nanti kita bagi " mutiara naga " ..cool la dia Maz hehe

    ReplyDelete
  78. Hehehe ... But Lady Maz, u r one of the coolest, lovely & a real charmer!
    I admire u tau!

    ReplyDelete
  79. aduiiyaiiii aisya ... thank u so much lah, darling ... eventhough i don't think i deserved such appreciation ...

    ReplyDelete
  80. hehehe ... ya ke???
    ppssttt ... baru aisya tahu*wink*

    ReplyDelete
  81. adusss ... abe razak dragon aisya ni memang full of compliments ... cair jugak hati pejalku ini ... meh sini, kita hug2 ... muaaaah

    ReplyDelete
  82. hehehehe ... ni betul naga ke bukan??? Aiyoo ... hahahahhahahha ...

    ReplyDelete
  83. laaa ... kita nak hug2 n muaaah2 kat aisya ... hehehehe

    ReplyDelete
  84. jgn hug2 depan kita la .. huhuu
    bikin kita jeles ajah huk..huk..

    ReplyDelete
  85. nasib baik ada yg kecian hehehee
    macamana nak hasilkan pic dgn warna ( aura ) aisya ?

    ReplyDelete
  86. U nd iPhone & dwnload its application! Tell u what, Aisya take ur pic frm FB & do it for u! Then I email 2 u? Is tt ok, my dragon Razak?! Lol!

    ReplyDelete
  87. Btw, aisya da send thru FB, multiply tak blh pula I send the pics!

    ReplyDelete
  88. apa result dia, aisya? ada keluar gambar dragon tak? hahaha

    ReplyDelete
  89. Takde pun! LOL!!!! Mana si Razak sorokkan dragonnya tu, ya??? hehehehe ...

    ReplyDelete
  90. nanti saya buka FB ya aisya ... dah berminggu tak buka , dah bersawang pastinya .. :D

    ReplyDelete
  91. That dragon lies with in ... pleeaazze dont wake him up ! xixii

    ReplyDelete
  92. Ah ... let me awake the dragon
    from its deep slumber of peace,
    let me tame its fury arrogance
    wif delicate touches of my lyrical verses *wink*

    hahahahahahahahaha ....

    ReplyDelete
  93. aisayman ... kecil aje ke dragonnya, aisya ... hingga boleh disorok2kan? huhu :-D

    ReplyDelete
  94. hah! ********* toooooooooooooot *************
    komen kita dah masuk sensor board, perkataan depan tu aje yg tinggal ... hahaha

    ReplyDelete
  95. sensor ke cancer Maz ? .. bunyi hampir sama tapi makna jauh beza Xixixii

    ReplyDelete
  96. seperti juga dragon yg menyorok dan yg tersorok ... tooooooooooooot ... alaaaa kena lagi ...

    ReplyDelete
  97. tak sempat baca ' part ' yg kena .. toooooot .. tu , hehehee
    brutal tahap gaban gamaknya .

    ReplyDelete

Kalau digumpal sekecil kuku, kalau dibentang selebar alam, walau sebesar biji labu, bumi dan langit ada di dalam ....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Support : Bila Cindaku Menulis | Abjad Rumi Ke 13 | Mencari Identiti
Copyright © 2013. Bila Cindaku Menulis - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger